Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych zwrócił się do Ministra Finansów z wnioskiem o wykładnię przepisu art. 63 § 2 Ordynacji podatkowej, w kontekście wątpliwości, czy jest możliwe zaokrąglanie kwot opłat za gospodarowanie odpadami do pełnych złotych.
Jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi odsyła do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa. Stosowanie do art. 63 § 1 Ordynacji podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat, oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się a końcówki kwot wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych. Zaokrąglenia podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się natomiast do opłat, o których mowa w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (art. 63 § 2 Ordynacji). Z treści tego przepisu wynika jasno, że opłaty uregulowanej w innej ustawie niż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie można zaliczać do opłat, o których mowa w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
W świetle powyższego wskazać należy że wyłączenie, o którym mowa w art. 63 § 2 Ordynacji podatkowej od zasady zaokrąglania obejmuje tylko opłaty wymienione w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych tj. opłatę targową, miejscową, uzdrowiskową i od posiadania psów. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako opłata uregulowana w innej ustawie nie mieści się w tym wyłączeniu. Wobec tego opłata ta podlega zaokrągleniu w myśl zasady wskazanej w art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej w związku z art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Potwierdzeniem tegoż poglądu jest także Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 18 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1514/07.