Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Promocja sportu a ochrona małoletnich - RPD chce uregulowania problemu

Promocja sportu a ochrona małoletnich - RPD chce uregulowania problemu fot.canva

Rzeczniczka Praw Dziecka oczekuje wprowadzenia krajowych wytycznych dla pływalni i aquaparków prowadzących swoje profile w mediach społecznościowych. Wynika to z potrzeby zapewnienia należytej ochrony wizerunku dzieci przebywających w takich obiektach, często uwiecznianych na zdjęciach publikowanych później na ogólnodostępnych stronach.

Szeroko pojmowane standardy ochrony małoletnich i rozmaite dążenia na rzecz zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w pełnym zagrożeń świecie, to ważny obszar dyskusji i zmian prawnych. Wypracowane dotąd rozwiązania mają swoje ograniczenia i luki. Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak zwróciła w tym kontekście uwagę na potencjalnie niebezpieczne praktyki pracowników obiektów sportowych i rekreacyjnych. Chodzi zwłaszcza o baseny i aquaparki, z których dzieci korzystają nad wyraz chętnie. Ich zdjęcia w strojach kąpielowych pojawiają się później w mediach społecznościowych danych obiektów, co jest praktyką bardzo niepokojącą. Jak wynika z informacji podanej na stronie Rzeczniczki, problem ten był już niejednokrotnie zgłaszany przez rodziców.

Brak odpowiedniej selekcji publikowanych materiałów promocyjnych budzi zastrzeżenia Rzeczniczki, która z wnioskiem o uregulowanie tego problemu zwróciła się do Ministra Sportu i Turystyki. W piśmie wystosowanym już przed kilkoma miesiącami podniosła argument braku pewności, czy publikowanie wizerunków dzieci odbywa się na podstawie świadomej i wyraźnej zgody rodzica czy przedstawiciela ustawowego. Z tego powodu, w ocenie RPD niezbędne jest wypracowanie jednolitych wytycznych dla placówek rekreacyjnych aktywnych w mediach społecznościowych. Środkiem do osiągnięcia celu miałaby być także skierowana do pracowników i zarządzających tego typu obiektami kampania informacyjna uświadamiająca zagrożenia wynikające z niekontrolowanego rozpowszechniania wizerunków najmłodszych.

Wobec dotychczasowego braku ustosunkowania się do tego tematu przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, Rzeczniczka ponowiła swój apel i zwróciła się o informację o etapie procedowania korespondencji.

Źródło: Biuro RPD 

Czw., 11 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch