Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kto odpowiada za niezgodne z prawem działanie powiatowego inspektora nadzoru budowlanego

Kto odpowiada za niezgodne z prawem działanie powiatowego inspektora nadzoru budowlanego fotolia.pl

Zespolenie rządowych służb, inspekcji i straży na szczeblu powiatu występuje łącznie z tzw. podwójnym podporządkowaniem charakteryzującym się podległością zespolonych organów zwierzchnictwu zarówno władz rządowych jak i samorządowych.

Starosta jest zatem zwierzchnikiem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w tym znaczeniu, że wytycza ogólne kierunki działania zespolonych organów, koordynuje ich działania oraz powołuje i odwołuje kierowników tych organów (art. 35 ust. 3 pkt 2-5 u.s.p. w zw. z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy Prawo budowlane). Starosta nie dysponuje jednak prawem wydawania decyzji administracyjnych odnoszących się do zakresu działania PINB. Natomiast bezpośrednim przełożonym PINB jest Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, który wydaje decyzje administracyjne w zakresie jego działania. Konsekwencją podwójnego podporządkowania jest zróżnicowany status prawny PINB, który stanowi stationes fisci, pozostając pod względem organizacyjno-ustrojowym częścią administracji rządowej, a z drugiej strony stanowi powiatową jednostkę budżetową podlegającą zwierzchnictwu starosty (art. 33a ust. 3 u.s.p.).

Na szczeblu powiatu i województwa struktury administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego są rozdzielone. Stosownie do treści art. 80 prawa budowlanego zadania terenowych organów administracji architektoniczno-budowlanej wykonują odpowiednio starosta (jako organ I instancji) i wojewoda (jako organ II instancji). Przepis ten jest zharmonizowany z art. 4 ust. 1 pkt 11 u.s.p., który stanowi, że do powiatu należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie administracji architektoniczno-budowlanej.

Do zadań własnych powiatu w ramach tej regulacji nie wchodzą funkcje inspekcyjno- kontrolne nadzoru budowlanego, a jedynie funkcje administracyjno-prawne wykonywane przez organy administracji architektoniczno-budowlanej. Natomiast zadania nadzoru budowlanego zgodnie z art. 80 ust. 2 prawa budowlanego wykonuje odpowiednio PINB oraz wojewoda przy pomocy WINB. Przyjęcie przez ustawodawcę takiej konstrukcji oznacza, iż PINB jest samodzielnym organem administracji rządowej, wydającym decyzję we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, wykonującym powierzone mu zadania w imieniu własnym, a nie starosty. Stanowisko takie jest jednolicie przyjmowane w doktrynie i orzecznictwie sądów administracyjnych, w którym podkreśla się, że PINB działa w ramach własnych ustawowych kompetencji i nie jest organem jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 5 § 2 pkt 6 k.p.a. (Postanowienia NSA z dnia 6 maja 2010 r. II GW 5/2010 oraz z dnia 2 lutego 2011 r. II OW 100/2010).

Odpowiedzialność powiatu za wadliwą decyzję PINB nie wynika również z art. 4 ust. 2 u.s.p. i to niezależnie od kwalifikacji zadań powiatu wymienionych w tym przepisie, wywołujących rozbieżności w doktrynie. Zadanie powiatu w świetle art. 4 ust. 2 u.s.p. nie polega bowiem na wykonywaniu kompetencji wymienionych w nim kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, ale na umożliwieniu i zagwarantowaniu samodzielnego ich wykonywania przez te służby.

W konsekwencji zadania i kompetencje PINB nie stanowią zadań powiatu, są bowiem zadaniami z zakresu administracji rządowej wykonywanymi samodzielnie i we własnym imieniu przez ten organ. Starosta jako organ administracji samorządowej nie uzyskuje w tym zakresie jakiejkolwiek kompetencji do wydawania indywidualnych decyzji administracyjnych, a jego aparat pomocniczy nie uczestniczy w ich wydawaniu.

Przy tak ukształtowanym stanie prawnym brak jest argumentów pozwalających przypisać odpowiedzialność cywilnoprawną za działalność orzeczniczą PINB będącego organem administracji rządowej powiatowi w ramach art. 2 ust. 1 u.s.p.

Należy więc stwierdzić, że odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną wskutek niezgodnego z prawem wykonywania władzy publicznej przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego ponosi Skarb Państwa (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 9 stycznia 2013 r. III CSK 89/2012)

Sob., 19 Lp. 2014 15 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka

Komentarze

Piotr
+13 # Piotr 2022-12-05 18:24
Dlatego Inspektorzy PINBu układają się z klientami działając na szkodę innych i czują się bezkarni. Wydają absurdalne niezgodne z prawem decyzje. Korupcja na każdym kroku szczególnie w Poznaniu. CBA powinno zajrzeć na ul. Zieloną w Poznaniu.
| | |
Bercik
+3 # Bercik 2023-10-27 19:11
W Katowicach - to całkowita indolencja. Podajesz im na tacy wszystko , przepisy, dokumentację , sprawcę a oni - my sie tym nie zajmujemy. Całkowita indolencja.
Za co im płacą zobaczymy na decyzje.
Sądy też są dla wszystkich.
Pozdrawiam
| | |
Jacek
+3 # Jacek 2024-06-20 22:08
Dlaczego Burmistrz dzielnicy W=wa Srodmieście utajnia decyzje PINB, Czy jest to zgodne z prawem ? Bo moim skromnym zdaniem jest to afera podstołowa i zarzadcy dzielnicy nie chcą , żeby mieszkancy znali prawdę o Ich numerach polegających na przekrętach mieszkaniowych.
| | |
karol
0 # karol 2024-07-09 13:14
Należy opublikować metody jak fizycznie wykonać nakaz rozbiórki obiektu.
Po otrzymaniu nakazu rozbiórki obiektu od PINBu, należy dostarczyć foto rozebranego obiektu – może być inny , PINB zaakceptuje to nawet gdy foto właściwego obiektu jest w posiadaniu PINBu.
Metoda ta zmniejsza koszty rozbiórki przy użyciu ciężkiego sprzętu budowlanego oraz chroni środowisko. W tym przypadku można użyć programu graficznego Pchotoshop lub innego.

Metoda zastosowana przez PINB w Poznaniu jest skuteczna i działa już 6 lat za wiedzą WWINBu i GUNBu . Prokuratura też nie dostrzegła łamanie prawa odmawiając wszczęcia postępowania
| | |
Guest
+4 # Guest 2024-08-24 18:14
Pinb jest to jednostka oderwana od przepisów prawa. Inspektor Pinbu w Puasecznie prowadzi 17 kat postępowanie ignorując przepisy Kpa, ustaw iraz orzeczeń Sądu. Otrzymał grzywnę 1000 zł nałożoną przez Sąd za przewlekłe postępowanie i dalej prefabrykuje dowody i ignoruje przepisy prawa. Byłam na spotkaniu u Starosty Powiatu, poinformowała, iż Inspektor nie podlega kompetencyjnie pod Starostwo. Bylam na spotkaniu u Wojewódzkiego Inspektora Nadziru Budowlanego, również otrzymalam odpowiedź, iż Inspektor nie podlega pod Winb tylko pod Starostę. A inspektor przez 17 lat prowadzi postępowanie pomimo iż 4 razy Sąd orzekł na moją korzyść. Jestem urzędnikiem i nie mogę zrozumieć dlaczego Inspektor nie ponosi konsekwencji za stronnicze i nieprawidłowe prowadzenie postępowania administracyjne go.
| | |
Marek
+1 # Marek 2025-01-22 20:47
Może warto spotkać się i omówić strategię jak dobrac sie do skóry inspektorowi PINB w Piasecznie ?
| | |
Gość 2
+3 # Gość 2 2024-11-21 16:09
Mam ten sam pogląd o PINB w Piasecznie, co poprzednik. Patologia chodząca na smyczy starosty. Biorą łapówki od deweloperów. Wymuszają odpłatne legalizacje budynków starszych niż aktualne prawo budowlane. Proponują nieformalne rozmowy poza urzędem (wiadomo po co). Poprzedni inspektor poleciał ze stołka za korupcję. Obecny i jego pomagierzy robią to samo. PINby powinnyy być całkowicie wyłaczone z administarcji samorządowej, bo to źródło nadużyc i przestepstw.
| | |
Marek
0 # Marek 2025-01-22 20:49
Spotkajmy się i omówmy strategię jak naprawić sytuację w PINB w Piasecznie. Ja też mam z nimi duży problem od 2013 roku.
| | |
Guest
0 # Guest 2025-03-08 10:26
# Marek Gdzie i kiedy?
| | |
Guest
+1 # Guest 2025-03-08 10:28
Cytuję Marek:
Spotkajmy się i omówmy strategię jak naprawić sytuację w PINB w Piasecznie. Ja też mam z nimi duży problem od 2013 roku.


Gdzie i kiedy?
| | |
Gość 2
0 # Gość 2 2025-06-27 16:26
Żeby się spotkać i omówić strategię, trzeba miec na siebie jakis namiar.
| | |
Ważne
0 # Ważne 2025-07-09 09:45
Bardzo dobrze! Działajcie!
| | |
Ważne
0 # Ważne 2025-07-09 09:44
W Kluczborku P.I.N.B. poświadcza nieprawde w dokumentacji protokolarnej. Otrzymuje skargi o nielegalnych instalacjach grzewczych od kominiarzy , ponad 60 obiektów i nic z tym nie robi NIC Bo mają układy z zarządcą która ma najw8ęcej wspólnot mieszkaniowych w powiecie.

Jak ktoś umrze na skutek zaczadzenia zatajają w dokumentacji i wykupują mieszkanie. Mają z tego zyski finansowe i układ. Starosta to wie i nic z tym nie robi.

Inspektorzy są niekompetentni i nie potrafią nawet zrobić dobrze oszacowania pomiaru pomieszczen. Celowo by bezprawnie uniemozliwic korzystanie z gazu łazienke która wynosi 44m3 a wniej otwartą wnękę w której mieści się piec , obliczyli jako osobne pomieszczenie. Zapisali że kubatura pieca wynosi 1m3. Traktując ją jako osobne pomieszczenie, zamiast obliczyć pomiar całej łazienki jako kubature
| | |
Gosc
0 # Gosc 2025-10-02 07:48
Nisko całkowicie upada. PINB dał nakaz rozbiórki nielegalnej budowli drewnianej na głównej rurze gazociągu przebiegającego przez sąsiadów posesję ok 2m od granicy. Ten się odwołał do WINB w Rzeszowie ,djztal decyzję ,że .OZE zostać .Pomimo iż budowla zabiera całkowicie swiao ,,słońce.I tak dostaje W-Z ,które nie mają mocy prawnej ,buduje jak chce i co chce na wstępnie stara się o W-Z , tak wszystko buduje ,dostawiając się stajnia do mojego domu "wchodząc "około 20cm na moje , jego betonowy również postawiony w mojej posesji .itp... PiNBzamiast dać nakaz rozbiórki stajni czy przeniesienia płotu na swoją działkę ok szuka do sądu W urzędach wystarczy tylko mieć znajomości ,a urzędnicy powinni zacząć czytać uwagi sprzeciwu . ,
| | |
Cezary
+1 # Cezary 2025-11-14 20:08
Witam, jesteśmy bardzo niezadowoleni z pracy inspektora w PINB Piaseczno z wielu powodów , czy warto pisać skargę i gdzie może ktoś podpowie
| | |