Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co można znaleźć w internetowym repozytorium informacji publicznej?

Co można znaleźć w internetowym repozytorium informacji publicznej? fotolia.pl

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji uruchomiło Centralne Repozytorium Informacji Publicznej. Pod adresem danepubliczne.gov.pl można sprawdzić w jednym miejscu różne informacje, m.in. dotyczące danych o jst czy związkach międzygminnych. Co konkretnie - przedstawia portal samorządowy PAP.

Każdy użytkownik może znaleźć potrzebną mu informację według kryterium podmiotowego, po kategoriach lub słowach kluczowych oraz przy użyciu wyszukiwarki. Po wyszukaniu ma dostęp do metadanych oraz linków powiązanych z zasobami i jednostkami informacji publicznej.

Dane teleadresowe jednostek samorządu terytorialnego w Polsce – do tego hasła odnoszą się na stronie słowa kluczowe związane z samorządem, m.in. gmina, powiat, województwo. Znaleźć je można w opcjach filtrowania.

Do bazy jst z podziałem m.in. na gminy, dzielnice itd. znajdującej się na portalu administracja.mac.gov.pl prowadzi bezpośredni link. W bazie odnajdziemy nazwy wszystkich jednostek wraz z danymi teleadresowymi, mailowymi, nazwiskami włodarzy i adresami stron WWW.

Chcąc sprawdzić datę rejestracji związku międzygminnego, należy odszukać w ramce ze słowami kluczowymi słowo „gmina”. Wyświetlą się tematy powiązane z gminami, a wśród nich m.in. „Związki powiatów i związki międzygminne”.

Po kliknięciu użytkownik zostaje odesłany do tabeli z wykazem związków międzygminnych, która znajduje się na stronie BIP ministerstwa administracji. Tam można pobrać dokument i sprawdzić potrzebne dane – datę rejestracji konkretnego związku, nazwy gmin w nim będących, zadania, datę likwidacji itp.

Pod opcją filtrowania „Dostawca” i dalej „Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji” znaleźć można m.in. decyzje ministra, np. w sprawie podziału dotacji na realizację zadań mających na celu ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości, bazę teleadresową administracji zespolonej czy raporty MAC.

Można też utworzyć konto w CRIP, jeśli ktoś chce tworzyć swoje indywidualne zestawienia zasobów informacyjnych lub mieć dostęp do swojej historii wyszukiwań. Konieczne jest do tego podanie adresu poczty elektronicznej oraz określenie hasła. Korzystanie z Centralnego Repozytorium jest możliwe także przez interfejs programistyczny (API) - dla profesjonalistów.

Podstawą dla CRIP jest Ustawa o dostępie do informacji publicznej, rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Centralnego Repozytorium Informacji Publicznej oraz rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie zasobu informacyjnego przeznaczonego do udostępniania w Centralnym Repozytorium Informacji Publicznej.

Źródło: MAC, Portal Samorządowy PAP, polskaszerokopasmowa.pl

Pt., 23 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka