Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

NIK o samorządach (cz.16) Finansowego wspierania kultury fizycznej i sportu

NIK o samorządach (cz.16) Finansowego wspierania kultury fizycznej i sportu fotolia.pl

Wątpliwości NIK wzbudziła ocena ofert w otwartych konkursach ogłaszanych przez samorządy na realizację zadań publicznych w zakresie kultury fizycznej i sportu. Kontrola Finansowego wspierania kultury fizycznej i sportu przez wybrane jednostki samorządu terytorialnego ujawniła występowanie mechanizmów korupcjogennych w ocenie ofert.

Na przykład w Lublinie komisje konkursowe oceniały oferty w sposób nierzetelny. Wysoką punktację przyznano za doświadczenie, terminowość i rzetelność rozliczeń nowemu podmiotowi, który pierwszy raz ubiegał się o wsparcie. Klub ten został założony przez osoby zarządzające wcześniej podmiotem, wobec którego, z powodu nieprawidłowego wykorzystania dotacji, zastosowano sankcję wykluczającą go z prawa otrzymywania dotacji przez kolejne trzy lata.

W Poznaniu komisje zastosowały niejednolite zasady oceny ofert konkursowych. Maksymalną liczbę punktów przyznawano zarówno ofertom z zadaniami finansowanymi w całości z dotacji, jak i z 74-proc. udziałem własnym.

Oferty i wnioski o zlecenie realizacji zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu, składane przez kluby sportowe do jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.), nie zawsze zawierały dane wymagane przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub warunkami postępowań bądź dane te były niezgodne ze stanem faktycznym w chwili ich składania. Na przykład nieprawdziwe oświadczenie o niepodleganiu postępowaniu egzekucyjnemu miało decydujące znaczenie dla przyznania 1,2 mln zł dotacji dla SPR Lublin SSA.

NIK stwierdziła też brak należytej kontroli zleconych przez JST zadań w trakcie i miejscu ich wykonania (Bydgoszcz) lub braku dokumentacji z ich przeprowadzenia (dzielnica Śródmieście). W sprawozdaniach złożonych przez trzy kluby sportowe kontrola ujawniła niezgodności danych z ewidencją księgową, przy czym w jednym z nich (SPR Lublin SSA) niezgodność sprawozdań z faktycznym przebiegiem wykorzystania dotacji wynosiła ponad 96 proc.

W latach 2009-2010 i pierwszym półroczu 2011 r. skontrolowane JST przyznały stypendia sportowe na sumę 10,9 mln zł, a wypłaciły w łącznej kwocie 9,5 mln zł. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły 7,4 proc. stypendiów o wartości 0,2 mln zł. Polegały one m.in. na nieogłoszeniu wykazu zawodników, którym udzielono stypendia – w Gdańsku, czy przyznaniu i wypłacie w Lublinie stypendiów pomimo niespełnienia przez zawodników wymogów formalnych określonych przepisami ustawy o sporcie kwalifikowanym i uchwał organu stanowiącego JST.

Źródło: "Sprawozdaniu z działalności NIK w 2012 roku", NIK, 2013

Wt., 5 Lst. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka