Stosownie do art. 13 ust. 1 u.s.p. – uchwały rady i zarządu powiatu zapadają większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (zarządu), w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej. Nie budzi żadnej wątpliwości, że ów przepis ustala zasady głosowania wyłącznie dla rady powiatu i zarządu powiatu.
Te zasady mogłyby być obowiązujące również dla komisji powołanych przez radę powiatu, gdyby ustawodawca tak zdecydował. Tymczasem żaden przepis ustawy o samorządzie powiatowym nie mówi nic na temat ewentualnego stosowania art. 13 ust. 1 ustawy w pracach komisji.
W doktrynie przyjmuje się jednolicie, że rozwiązania zawarte w omawianym przepisie nie odnoszą się do innych podmiotów kolegialnych funkcjonujących w powiecie, np. do komisji rady powiatu. Z tego względu reguły podejmowania uchwał przez komisje winny być uregulowane w statucie powiatu („Ustawa o samorządzie powiatowym. Komentarz", ABC 2007 r. wyd. II pod redakcją B. Dolnickiego i innych – komentarz do art. 13).
W myśl art. 19 ustawy to statut określa m.in. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy komisji powołanych przez radę.
Skoro przepisy ustawy o samorządzie powiatowym nie nakazują stosowania art. 13 ust. 1 w pracach komisji rewizyjnej oraz w pracach innych komisji powołanych przez radę powiatu, to prawnie dopuszczalne jest wprowadzenie do statutu postanowienia, w myśl którego – w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
Źródło: Orzecznictwo NSA