Wielu ekspertów i praktyków wskazuje na istniejący kanon wartości związanych z pracą urzędnika. I tak etyczny urzędnik powinien być:
- Bezstronny – to znaczy wszelkie decyzje powinien podejmować w imię dobra publicznego, pomijając jakiekolwiek własne korzyści, bądź korzyści osób lub organizacji sobie bliskich.
- Obiektywny – to znaczy, że wszelkie decyzje powinien podejmować, kierując się wyłącznie kryteriami merytorycznymi. Obiektywizm jako zasada wyklucza motywy polityczne (np. decyzja przyniesie korzyść mojej partii), wyznaniowe (np. odmówienie komuś stanowiska z powodów religijnych), nie mówiąc już o motywach finansowych.
- Niezawisły – to znaczy podejmując decyzję, nie powinien być w jakikolwiek sposób i w jakimkolwiek wymiarze zależny od osób lub środowisk, których ta decyzja może dotyczyć.
- Działający przejrzyście – to znaczy, że wszystkie decyzje powinien podejmować tak jawnie, jak tylko jest to możliwe. Każda decyzja powinna być uzasadniona w sposób jawny, a ograniczenie tej zasady stanowić musi wyjątek motywowany dobrem publicznym.
- Rzetelny – to znaczy realizujący wszystkie zadania, także te, które są bardziej odległe od jego poglądów, z największą starannością i troską, z wykorzystaniem pełnej wiedzy i umiejętności.
- Odpowiedzialny – to znaczy świadomy, że działa w interesie społecznym i przed społeczeństwem odpowiada za swoje decyzje. W konsekwencji oznacza to stałą gotowość do poddania się społecznej kontroli.
Źródło: Por. P. Fenrych, Etyka w działaniu urzędnika publicznego [w:] C. Trutkowski, P. Koryś, Przeciwdziałanie korupcji w praktyce. Polityka antykorupcyjna w polskiej administracji publicznej, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2013