Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Półwiecze Muzeum Lotnictwa

Półwiecze Muzeum Lotnictwa fotolia.pl

Polskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. Kulminacyjne uroczystości, odbyły się w sobotę 31 sierpnia. Rozpoczął je półgodzinny pokaz grup akrobacyjnych: Żelazny i zespołu sił powietrznych. Piloci wykonywali skomplikowane ewolucje, a ich maszyny rysowały na niebie kolorowe wstęgi zachwycając licznie przybyłych oficjalnych gości, przyjaciół Muzeum i miłośników lotnictwa. Biało-czerwone Iskry - to samoloty szkolno-treningowe TS-11, z którymi żegna się już - po 50 latach - polska armia, więc pokazy w Muzeum Lotnictwa były uhonorowaniem ich wieloletniej "służby". Piloci odlatując tradycyjnie pożegnali się machając skrzydłami swoich maszyn. Zaskoczeniem dla widzów był pokaz śmigłowca policyjnego, który z hukiem wzbijał się w powietrze, w górze wytracał prawie całkowicie prędkość, a następnie bardzo spektakularnie nadlatywał na wprost gości. Helikopter ten, na co dzień stacjonuje w jednym z hangarów i kilka razy dziennie stąd właśnie startuje i ląduje, co stanowi dodatkową atrakcję dla licznie zwiedzających Muzeum.

Po pokazie odbył się koncert orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Solistami byli Małgorzata Walewska i Maciej Miecznikowski. Koncert zachwycił wszystkich nie tylko muzyką klasyczną, musicalową, ale także standardami takimi jak „What a Wonderful world”. Dowcipne komentarze wykonawców i prowadzącego koncert dyrektora Opery bawiły widownię. W pewnym momencie na scenę został poproszony specjalny gość: gen. Mirosław Hermaszewski, który już do końca koncertu tam pozostał, bo - jak sam powiedział – czuł się bardzo dobrze… wśród gwiazd. Jedyny, jak do tej pory Polak, który poleciał w kosmos okazał się nie tylko znakomitym gawędziarzem, konferansjerem, ale także i… dyrygentem. Tak, to nie pomyłka. Finałowego Marsza Radetzkiego orkiestra zagrała pod dyrekcją gen. Mirosława Hermaszewskiego i nie wiadomo, kto bardziej ten moment przeżywał…

Muzeum Lotnictwa Polskiego zajmuje mały fragment terenu i część obiektów dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny. Było to jedno z najstarszych stałych lotnisk w Europie. Założone zostało w 1912 roku dla potrzeb lotnictwa Austro-Węgier. Należy przy tej okazji przypomnieć o stacjonowaniu na tym terenie na przełomie XIX i XX wieku fortecznego oddziału balonowego 2 Pułku Artylerii Fortecznej twierdzy Kraków. W 1912 roku dowództwo austriackie utworzyło tu Flugpark 7 razem z całym zapleczem technicznym. W 1917 roku lotnisko na Rakowicach stało się jednym z punktów etapowych pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą.

W dniach 30 i 31 października 1917 r. baza lotnicza przechodzi pod komendę polskich władz wojskowych, stając się tym samym pierwszym lotniskiem niepodległej Polski. Zaczęto na nim organizować pierwszą na ziemiach polskich jednostkę lotniczą nazwaną "1 Eskadra Bojowa". W okresie wojny polsko-bolszewickiej działała tutaj "I Niższa Szkoła Pilotów", której zadaniem było szkolenie pilotów dla szybko rozbudowującego się lotnictwa wojskowego.

Rakowickie pole wzlotów było w okresie międzywojennym drugim co do wielkości lotniskiem Rzeczypospolitej. Zniszczone podczas kampanii wrześniowej, zostało wkrótce odbudowane przez Niemców i wykorzystywane przez Luftwaffe. W styczniu 1945 r. lotnisko zajęła Armia Czerwona, która przekazała je latem 1945 r. władzom Polskim.

W 1963 roku lotnisko Rakowice-Czyżyny zostaje zlikwidowane z powodu rozbudowy kombinatu metalurgicznego i towarzyszących mu osiedli mieszkaniowych. Podjęto decyzję o utworzenia na części jego terenu Muzeum Lotnictwa.

Część obiektów dawnego lotniska jest obecnie używana przez Muzeum. Zajmuje ono ocalałe polskie obiekty lotniskowe, w skład których wchodzi duży hangar lotniczy i zaplecze garażowo-magazynowe, zbudowane na przełomie lat 20- i 30-tych oraz dwa małe budynki zbudowane przez Niemców w okresie ostatniej wojny.

Dzisiaj jest tutaj nie tylko nowoczesne Muzeum o bogatych zbiorach, ale także i Lotniczy Park Kulturowy - rodzaju parku technologicznego czy "ogrodu historycznych krajobrazów lotniczych". Jest to pomysł z roku 1992, który stał się możliwy do realizacji dzięki funduszom unijnym. Funkcja muzealna o statycznym charakterze i ograniczonej przestrzeni ekspozycyjnej uzyskała tutaj także wymiar krajobrazowy i dynamiczny.

Muzeum Lotnictwa Polskiego oraz Opera Krakowska są to instytucje kultury Województwa Małopolskiego.

Źródła: własne, www.muzeumlotnictwa.pl/

Pon., 9 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: