Stosownie do art. 4 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sądy administracyjne rozstrzygają spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, o ile odrębna ustawa nie stanowi inaczej oraz spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej.
W sprawie rozpatrywanej przez Sąd miał miejsce spór o właściwość o wskazanie organu właściwego do rozpoznania wniosku o przyznanie wynagrodzenia z tytułu sprawowania opieki prawnej nad całkowicie ubezwłasnowolnioną. Zgodnie z art. 36 pkt 1 lit. h stawy o pomocy społecznej, świadczeniem z pomocy społecznej jest wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd.
Artykuł 22 § 1 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego stanowi, że spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego w różnych województwach w sprawach należących do zadań z zakresu administracji rządowej rozstrzyga minister właściwy do spraw administracji publicznej. Miasto X znajduje się w województwie łódzkim a Miasto Y (gmina oraz miasto na prawach powiatu) w województwie podkarpackim. Z kolei, w myśl art. 18 ust. 1 pkt 9 ustawy o pomocy społecznej do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę należy wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki. W świetle przytoczonych wyżej okoliczności Naczelny Sąd Administracyjny nie jest właściwy do rozstrzygnięcia sporu.
Postanowienie NSA z 23 lipca 2013 r. sygn. I OW 62/13
Źródło: Orzecznictwo NSA