Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

ZPP wspiera integrację usług JST

ZPP wspiera integrację usług JST fotolia.pl

Związek Powiatów Polskich odpowiadając na potrzebę wsparcia samorządów w jednym z najważniejszych wyzwań najbliższej przyszłości, rozpoczyna kolejny projekt doradczy. Jego celem jest przygotowanie jednostek samorządu do integrowania świadczenia usług dla mieszkańców w sektorze oświaty, ochrony zdrowia oraz zarządzania drogami i lokalnego transportu publicznego.

 Sporadyczna współpraca juz nie wystarczy

Od dłuższego czasu przekonujemy naszych Czytelników, że nadchodzi nowa era w zarzadzaniu usługami publicznymi. Bieżąca współpraca administracji sąsiednich gmin i samorządu powiatowego oraz integrowanie zarządzania usługami publicznymi staje się już nie tyle sposobem zarządzania stosowanym sporadycznie w razie zaistniałej potrzeby, co permanentną koniecznością. Takie podejście wymuszane jest z jednej strony ograniczanymi wciąż możliwościami finansowymi samorządów, a z drugiej koniecznością zwiększenia efektywności działania samorządu, jak i podnoszenia jakości usług publicznych jako sposobu budowania przewagi konkurencyjnej samorządu. Powstają kolejne inicjatywy ustawodawcze w tym zakresie, a poza tym zasada współpracy wielopoziomowej jest jedną z podstawowych zasad najbliższego okresu polityki spójności, czyli mówiąc krótko jest jedną najważniejszych, które rządzić będą dystrybucja pieniędzy.

 ZPP pomaga

Projekt doradczy Związku Powiatów Polskich, który realizowany będzie dla 12 JST do końca 2014 r. na obszarze dwóch powiatów: gorlickiego i zawierciańskiego, podzielony został na kilka etapów, kończących się określonymi rezultatami.

  1. Pierwszy etap polegać będzie na przeprowadzeniu zintegrowanej (tj. powiatowo-gminnej) analizy stanu zaspokojenia lokalnych potrzeb społecznych w zakresie trzech sektorów usług objętych projektem. Na analizę składać się będzie zarówno punkt widzenia usługobiorców, jak i usługodawców. Przeprowadzone zostaną badania opinii mieszkańców na obszarze objętym projektem, jak i wykonane zostaną analizy organizacyjno-funkcjonalne form i sposobów świadczenia usług przez administrację samorządową.
  2. Drugim etapem będzie wykorzystanie metod benchmarkingu i benchlearningu, jako sposobów samodoskonalenia zarządzania usługami publicznymi. ZPP ma bogate doświadczenie w zakresie stosowania tych metod w doskonaleniu zarządzania usługami JST. Od lat wspólnie z innymi korporacjami samorządowymi Związek prowadzi cykl Grup Wymiany Doświadczeń, cieszący się wśród pracowników samorządowych dużą popularnością. Przez samych samorządowców nazywany jest on często "najlepszym samorządowym uniwersytetem", ze względu, iż w małych grupach spotykają się ze sobą regularnie praktycy samorządowi, dzieląc się swoimi doświadczeniami, omawiając problemy i szukując ich rozwiązań.
  3. Trzeci i czwarty etap polegać będą na opracowaniu modelu formalno-organizacyjnego usprawniania świadczenia usług publicznych w danej dziedzinie oraz opracowaniu dla obu obszarów zintegrowanych (powiatowo-gminnych) planów wdrożenia wypracowanego modelu. Jednym z działań na tych etapach będzie wdrożenie platformy elektronicznej do przeprowadzania konsultacji społecznych.

 Korzyści dla JST uczestniczącej w projekcie

Udział w projekcie nie wiąże się z dodatkowymi kosztami finansowymi dla samorządów. Każda z JST oprócz przekazanej wiedzy, wypracowanych praktycznych rozwiązań, możliwości wymiany doświadczeń w danej dziedzinie z przedstawicielami innych samorządów oraz współpracy z ekspertami, otrzyma także na własność wszystkie produkty wytworzone w projekcie (badania, raporty, analizy, plany oraz platformę elektroniczna do badan społecznych).

Realizacja projektu potrwa do końca 2014 roku. Przedsięwzięcie finansowane jest z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.

Wt., 23 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża