Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rejestr budowlany tematem kolejnego spotkania Komisji Kodyfikacyjnej

Rejestr budowlany tematem kolejnego spotkania Komisji Kodyfikacyjnej fotolia.pl

Na dziewiętnastym już posiedzeniu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowalnego głównym omówiono zagadnienie rejestru budowlanego.

Komisja zaproponowała stworzenie jednolitego rejestru o nazwie „rejestr urbanistyczno-budowlany", który będzie miał charakter ewidencji a nie typowego rejestru (pomimo tego charakteru Komisja zdecydowała o pozostaniu przy nazwie „rejestr"). Funkcją rejestru będzie zapewnienie jawności procesu inwestycyjno-budowlanego, także jako element działań antykorupcyjnych. Dostęp do rejestru będzie powszechny, oczywiście z uwzględnieniem regulacji z zakresu ochrony danych osobowych. Treści zawarte w rejestrze nie będą natomiast co do zasady, objęte domniemaniem prawdziwości. Kodeks będzie przewidywał utworzenie jednego krajowego rejestru. Gmina będzie zobowiązana do udzielenia pomocy w dostępie do rejestru osobom wykluczonym cyfrowo.

Wśród innych kwestii przedstawionych do rozstrzygnięcia Komisja podjęła decyzje o nie włączaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do rozstrzygnięcia w sprawie pozwolenia na budowę, a w efekcie o pozostawieniu w tym zakresie odrębnych postanowień administracyjnych.

Ponadto po przedstawieniu uzupełnionego projektu tez dotyczących przekształceń struktury własnościowej obszarów przeznaczonych do urbanizacji Komisja podjęła następujące ustalenia:

  1. Warunkiem pfrze3prowadzenia scaleń i podziałów jest wyznaczenie obszaru pod nie przeznaczonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
  2. Dopuszczono określenie w Kodeksie przypadków obligatoryjnych scaleń i podziałów nieruchomości. Zakres obligatoryjnych scaleń i podziałów:
    1. na obszarach rozwoju zabudowy – w zakresie obszarów pod urządzenia infrastruktury technicznej i społecznej,
    2. na niektórych kategoriach obszarów zdegradowanych przyrodniczo i technicznie (do późniejszego dokładnego ustalenia zakresu)
  3. Osoby wnioskujące o przeprowadzenie scaleń i podziałów ponoszą część kosztów procedury, zaś pozostałą część tych kosztów ponosi gmina, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku obowiązkowych scaleń i podziałów całość kosztów ma ponosić gmina.

Postanowiono również zwrócić się do Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie ogólnych postulatów względem Kodeksu budowlanego, w oparciu o wyniki dotychczasowych kontroli.

Wt., 16 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka