Zadania administracji rządowej, zlecone gminom bądź przez ustawę bądź na podstawie porozumienia, realizowane są przez ich organy, a nie sama gminę jako podmiot zbiorowy.
Urzędową pieczęcią gminy, powiatu, samorządu województwa lub związku jednostek samorządu terytorialnego może być również pieczęć, o której mowa w ust. 1, zawierająca pośrodku, zamiast wizerunku orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, odpowiednio herb gminy, powiatu lub województwa. Odcisk pieczęci z herbem nie może być umieszczany na dokumentach urzędowych w sprawach z zakresu administracji rządowej (art. 16 c ust 2 ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczpospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych.
Jak wynika z przytoczonego przepisu, ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że dla wykonania zadań z zakresu administracji rządowej należy posługiwać się wyłącznie pieczęcią z orłem pośrodku.
Na zasadzie rozumowania z przeciwieństwa, oznacza to, że wykonując zadania własne, gminny organ wykonawczy może posługiwać się pieczęcią urzędową z nazwą organu w otoku oraz herbem gminy pośrodku.
Użycie przez organ gminy na dokumencie urzędowym (np. tytule wykonawczym w związku z egzekucją administracyjną przypadającej gminie należności z tytułu podatku od nieruchomości) pieczęci z herbem gminy, niejako potwierdza, ze dana czynność mieści się w kategorii zadań własnych gminy.
Źródło: Orzecznictwo NSA