W kwietniu br. mija 10 lat od uchwalenia ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która wprowadziła możliwość uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego. Najbardziej znanym przywilejem organizacji pożytku publicznego (OPP) jest możliwość otrzymywania środków z 1% podatku należnego od osób fizycznych.
Podatnicy w coraz większym stopniu korzystają z mechanizmu 1%: w 2005 r. skorzystało z niego tylko 0,3% osób uprawnionych, zaś w 2012 r. było to już 43%, tj. 11 mln osób.
Konsekwencją wzrostu liczby osób decydujących się na odpis 1% jest też prawie 11-krotny wzrost ogólnej kwoty środków przekazanych z tego tytułu uprawnionym organizacjom (z 42mln zł do
457mln zł). Do rozwoju mechanizmu 1% przyczyniła się zmiana formy przekazywania środków (od 2008 r. urzędy skarbowe a nie sami podatnicy przekazują pieniądze na rzecz OPP), a także rosnąca aktywność
organizacji pożytku publicznego. Starają się one przekonać do wsparcia swojej działalności jak
najwięcej podatników inwestując w niektórych przypadkach dość pokaźne sumy w kampanie
informacyjne czy promocyjne.
Zrealizowane przez GUS w 2012 r. badanie "Potencjał kooperacyjny, zarządzanie oraz działania
komunikacyjne wybranych organizacji non-profit (formularz SOF-5)" dostarcza danych, które mogą mieć
duże znaczenie w aktualniej debacie publicznej nt. korzyści i kosztów związanych z funkcjonowaniem
odpisu 1% podatku PIT.
Źródło: www.stat.gov.pl