Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Organizacje pozarządowe w oczach Polaków

Organizacje pozarządowe w oczach Polaków fotolia.pl

Skandal w fundacji Kidprotect ożywił dyskusję wokół zaufania do organizacji i społecznego odbioru ich działań. W 2012 r większość Polaków uważała, że organizacje za skuteczniejsze od instytucji państwowych, ale jednocześnie prawie połowa miała obawy co do ich uczciwości. Stowarzyszenie Klon/Jawor zaprezentowało wyniki ostatnich badań sondażowych.

Nagłośnione przez media wydarzenia w Fundacji Kidprotect.pl mogą negatywnie odbić się na wizerunku organizacji i zmniejszyć zaufanie Polaków do fundacji i stowarzyszeń, bo duża część Polaków opiera swoje opinie o organizacjach właśnie na przekazach medialnych. Tak wynika z badań sondażowych przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Klon/Jawor pod koniec 2012 r. Z drugiej strony, przez ostatnie 10 lat poglądy Polaków na temat sektora pozarządowego były raczej stabilne i zmieniały się powoli.
Można więc mieć nadzieję, że i tym razem nie nastąpią gwałtowne zmiany, zaś obserwowany od kilku lat trend wskazujący na poprawę wizerunku organizacji w społeczeństwie nie zostanie gwałtownie zatrzymany – mówi Jadwiga Przewłocka, ekspertka Stowarzyszenia Klon/Jawor.

Rośnie wiedza na temat organizacji

Informacje o organizacji pozarządowych docierają do coraz większej części społeczeństwa. W 2012 roku niemal wszyscy ankietowani (92%) zadeklarowali, że w ostatnim roku słyszeli o jakichś działaniach organizacji – choćby za pośrednictwem znajomych czy w radiu lub telewizji. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 88%, a w poprzednich latach był jeszcze niższy. Większość Polaków słyszało o działalności organizacji charytatywnych, duża część zna też organizacje ratownicze (GOPR, WOPR), ekologiczne czy związane z pomocą humanitarną. Wiedza o sektorze ogranicza się jednak często do wielkich akcji nagłaśnianych przez media; niewiele osób ma świadomość działań najliczniejszych w Polsce organizacji sportowych czy kulturalnych (zaledwie po kilkanaście procent).

Z większej wiedzy na temat organizacji trzeba się cieszyć – mówi Jadwiga Przewłocka. – a jednocześnie zwrócić uwagę, że zdanie Polaków na temat organizacji opiera się często na przekazach medialnych, rzadko weryfikowanych przez osobisty kontakt z organizacjami. Zdecydowana większość ankietowanych deklaruje, że nie korzystała z żadnych usług organizacji ani nie uczestniczyła w organizowanych przez nie wydarzeniach.

Dostrzegamy działania lokalne

W ostatnich latach obserwujemy systematyczną poprawę opinii na temat lokalnych działań sektora pozarządowego. W ciągu sześciu lat o ponad połowę wzrosła liczba Polaków deklarujących, że „organizacje społeczne rozwiązują ważne problemy w moim sąsiedztwie”: w 2006 r. pod zdaniem takim podpisywało się zaledwie 26% respondentów, w 2012 r. – już 43%. Choć to wciąż mniej niż połowa badanych, to jednak wyraźnie widać, że Polacy stopniowo zaczynają zauważać i doceniać znaczenie organizacji w życiu lokalnych społeczności.
Jednocześnie nie poprawia się ocena skuteczności organizacji w skali ogólnopolskiej. W 2012 r. aż 48% Polaków uważało, że organizacje maja niewielki wpływ na rozwiązywanie ważnych problemów społecznych w Polsce. Wskaźnik ten nie tylko nie spada, ale wręcz jest nieco wyższy niż kilka lat temu.

Skuteczniejsze niż państwo

Najlepiej organizacje pozarządowe wypadają na tle państwa: 61% badanych uważa, że organizacje na ogół skuteczniej dostarczają pomocy potrzebującym niż instytucje państwowe. Opinia ta umacnia się wśród Polaków od kilku lat. Obserwowany trend wynikać może zarówno z wzrostu zaufania do organizacji, jak i z negatywnej opinii o instytucjach państwowych. W tym kontekście warto przywołać opublikowane w styczniu wyniki badania Edelman Trust Barometer, wedle których organizacjom pozarządowym ufa 62% Polaków, podczas gdy zaufanie do instytucji rządowych jest na poziomie zaledwie 30% i wyraźnie spada (http://www.edelman.pl/trust/kryzys_przywodztwa).

Prywata w organizacjach?

Jednocześnie wciąż prawie połowa Polaków wątpi w uczciwość trzeciego sektora i od siedmiu lat wskaźnik ten oscyluje w okolicach 50%. Warto jednak zaznaczyć, że obraz organizacji społecznych znacząco się poprawił w stosunku do lat 2003-2005. W 2012 r. 48% respondentów zgadzało się ze stwierdzeniem, że „w organizacjach często dochodzi do nadużyć i prywaty”, podczas gdy dziewięć lat wcześniej opinię tę podzielało aż 63% badanych.

Źródło: Informacja prasowa - na podstawie zlecenie badania przez Stowarzyszenie Klon/Jawor zrealizowanego przez firmę Millward Brown SMG/KRC na losowej, reprezentatywnej próbie 1001 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Badanie było prowadzone między 7 a 10 grudnia 2012 roku.

Pon., 4 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka