Rozmowy o finansach w rodzinie mają kluczowe znaczenie dla kształtowania świadomości finansowej młodzieży. Jednak ponad jedna trzecia polskich nastolatków przyznaje, że temat pieniędzy jest w ich domach pomijany. Brak dialogu na temat finansów może mieć długofalowy wpływ na ich zdolność do zarządzania pieniędzmi w dorosłym życiu – wynika z badania „Junior w świecie nowoczesnych usług finansowych” przeprowadzonego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i Fundację Trampki na Giełdzie.
Finansowy start młodzieży
Badanie objęło niemal 800 nastolatków w wieku 13–17 lat. Aż 90% badanych posiada własne konto w banku, a 71% regularnie korzysta z bankowości online. Z drugiej strony, co dziesiąty nastolatek nie wie, czym jest bankowość elektroniczna. Zdecydowane różnice w znajomości narzędzi finansowych zauważalne są w zależności od tego, czy w domu rozmawia się na temat pieniędzy.
Jak wskazuje Izabela Kozakiewicz, prezeska Fundacji Trampki na Giełdzie, młodzież, która rozmawia z rodzicami o finansach, lepiej radzi sobie z zarządzaniem pieniędzmi i technologiami finansowymi. – „Nastolatki, które z rodzicami rozmawiają o finansach, zdecydowanie bardziej znają produkty i usługi finansowe, począwszy od BLIK-a, a skończywszy na inwestowaniu online, radzą sobie zdecydowanie lepiej z aplikacjami i technologiami dotyczącymi ich finansów. Co ciekawe, w razie problemu związanego z finansami zdecydowanie częściej zwrócą się po pomoc do rodziny (78 proc. vs. 62 proc.)" – podkreśla Kozakiewicz.
Różnice w oszczędzaniu i cyberbezpieczeństwie
Młodzież dyskutująca o finansach w domach częściej oszczędza – 54% w porównaniu do 37% wśród pozostałych nastolatków. Wykazuje też wyższą świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa (84% vs. 73%). Popularność takich rozwiązań jak BLIK, przelewy online i wypłaty z bankomatu wskazuje na wysoki poziom adaptacji technologii finansowych wśród młodzieży, jednak aktywne korzystanie z aplikacji do zarządzania finansami dotyczy głównie osób z rodzin, w których rozmowy o pieniądzach są na porządku dziennym.
Podział na płcie w finansowej edukacji
Niepokojące różnice widoczne są również między dziewczętami a chłopcami. Chłopcy lepiej rozumieją pojęcia takie jak inwestowanie online (64% vs. 37%), a także częściej planują działania inwestycyjne w dorosłym życiu. Tymczasem 69% dziewcząt deklaruje brak zainteresowania tematem inwestycji, co stanowi wyzwanie dla edukacji finansowej skierowanej do młodych kobiet.
Edukacja finansowa: czego brakuje?
Rodzina i bliscy pozostają głównym źródłem wiedzy o finansach dla młodych ludzi, jednak szkoły odgrywają w tej dziedzinie marginalną rolę. Prawie połowa badanych uważa, że lekcje o finansach w szkołach byłyby pomocne. Popularność zdobywają również filmiki edukacyjne, gry symulacyjne i internetowe poradniki, które młodzież chętnie wykorzystuje do poszerzania swojej wiedzy.
Eksperci podkreślają, że edukację finansową należy rozpoczynać już od najmłodszych lat, aby zdrowe nawyki finansowe kształtowały się jak najszybciej. Posiadanie kieszonkowego, które regularnie otrzymuje prawie trzech na czterech juniorów, to jeden z najprostszych sposobów na naukę gospodarowania pieniędzmi. Co ciekawe, prawie połowa nastolatków odkłada oszczędności z kieszonkowego lub prezentów.
Prosta komunikacja kluczem do sukcesu
Młodzież często wskazuje na niezrozumiały język instytucji finansowych jako przeszkodę w zdobywaniu wiedzy. Eksperci zalecają uproszczenie komunikacji i dopasowanie treści do potrzeb młodych odbiorców. Wskazują również, że wczesna edukacja finansowa jest kluczem do budowania stabilnej przyszłości finansowej młodzieży. To inwestycja, która przynosi trwałe efekty.
Źródło: Newseria