Do 8 marca Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji czeka na opinie i uwagi w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. To druga publiczna konsultacja w tej sprawie – latem 2012 r. konsultowane były założenia do projektu. Uwagi i opinie pomogły przygotować projekt.
Projekt dostępny jest:
- na portalu społecznym mamzdanie.org.pl (gdzie każdy może też zapoznać się z treścią opinii zgładszanych przez innych)
- na BIP MAC
- w portalu Rządowego Centrum Legislacji
Jak informuje MAC, w toku konsultacji założeń padły liczne głosy krytykujące ograniczony charakter proponowanych zmian. W związku z tym Ministerstwo informuje, że projekt ten ma przygotować grunt pod poważniejsze zmiany – chodzi w nim o zmianę tych przepisów, które dziś utrudniają kontakty obywateli z urzędem i uniemożliwiają upowszechnianie już dostępnych e-usług.
Najważniejsze zmiany, które cytujemy za MAC dotyczą:
- Projektowana ustawa ma ułatwiać obywatelom i przedsiębiorcom kontakt drogą elektroniczną – bez konieczności wychodzenia z domu czy z pracy – z administracją publiczną i sądami administracyjnymi.
- Jeżeli jakąś sprawę da się załatwić elektronicznie, podmioty publiczne będą musiały przygotować odpowiednie elektroniczne wzory pism i formularze. Formularze nie spełniające wyznaczonych standardów będą mogły być usuwane z e-PUAP (portalu usług publicznych), by nie myliły obywateli.
- Zostanie też wprowadzony obowiązek udostępniania i wykorzystywania przez podmioty publiczne elektronicznej skrzynki podawczej spełniającej określone standardy (publikowane w repozytorium interoperacyjności)
- Podmioty udostępniające usługi na ePUAP będą zobowiązane do ich aktualizacji stosownie do wprowadzanych zmian prawnych.
- Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają na celu poszerzenie możliwości realizacji czynności w postępowaniu administracyjnym drogą elektroniczną.
Dopuszczona zostanie forma dokumentu elektronicznego przy:
a) udzielaniu pełnomocnictwa procesowego,
b) składaniu zeznań lub wyjaśnień,
c) elementach wezwania organu obejmujących komunikację elektroniczną,
d) sporządzeniu przez urzędnika adnotacji;
f) wezwaniu na rozprawę. - Zamierzamy też rozszerzyć przedmiot zgody strony lub uczestnika postępowania na komunikację drogą elektroniczną. Dziś przyjmuje się, że taka zgoda musi być wyrażana odrębnie w każdym toczonym postępowaniu administracyjnym. Chcemy wprowadzić nowy rodzaj zgody, która dotyczyć będzie stałego komunikowania się z obywatelem za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w określonej przez organ kategorii spraw. Po udzieleniu takiej zgody nie będzie konieczne jej ponowne wyrażanie w każdej następnej załatwianej sprawy.
Także sama instytucja publiczna będzie mogła drogą elektroniczną zwracać się o wyrażanie zgody na korzystanie ze znanego jej adresu elektronicznego obywatela. Dziś żeby zwrócić się do uczestnika postępowania elektronicznie z takim zapytaniem, organ musi posiadać już zgodę na komunikację elektroniczną.Chcemy wprowadzić podstawę prawną umożliwiającą stronie elektronicznego wglądu w akta sprawy.Zakładamy też, że w postępowaniach przed organami administracjami publicznej będzie można posługiwać się elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych (o ile nie ma możliwości uzyskania ich w wersji elektronicznej), po ich elektronicznym uwierzytelnieniu (wysyłając je trzeba będzie się „podpisać" kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym ePUAP)
W razie uzasadnionych wątpliwości zawsze urząd będzie mógł zażądać oryginału w postaci papierowej. - Propozycje w zakresie zmieniającym Ordynację Podatkową dotyczą zmian analogicznych do Kpa , tj.: rozszerzenia przedmiotu zgody strony lub innego uczestnika postępowania na komunikowanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej;wprowadzenia możliwości elektronicznego wglądu w akta sprawy;dopuszczenia stosowania elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez wnoszącego pismo jako jego załączników;dopuszczenia formy elektronicznej m. in. dla wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji czy też złożenia wyjaśnień lub zeznań.
- Brak informatyzacji procedury sądowoadministracyjnej negatywnie wpływa nie tylko na funkcjonowanie sądów administracyjnych, ale także na działalność samej administracji publicznej. Nawet jeżeli organ administracji publicznej używa komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym, to na potrzeby sprawy sądowoadministracyjnej musi przenosić elektroniczne dokumenty na papier.
Planujemy więc umożliwienie zastosowania nowych technologii w tymże postępowaniu, które pozwolą na: utrwalenie pism stron w postaci elektronicznej oraz ich składanie do sądu albo do organu administracji publicznej, w przypadku przekazywanych za jego pośrednictwem skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego;elektroniczny wgląd w akta sprawy;utrwalenie pism sądu w postaci elektronicznej oraz ich doręczanie uczestnikom postępowania;wewnętrzne zarządzanie w sądzie elektronicznymi dokumentami.
W toku konsultacji MAC chciałby się m.in. dowiedzieć na jakie jeszcze utrudnienia w relacjach obywateli z urzędami należy zwrócić uwagę; jakie zmiany są konieczne, by ułatwić obywatelom korzystanie z portalu usług publicznych ePUAP.
Źródło: MAC