25 stycznia rozpoczęła się kolejna edycja konkursu Europejskiej Nagrody Sektora Publicznego (EPSA 2013). Konkurs organizowany jest przez Europejski Instytut Administracji Publicznej (EIPA) z siedzibą w Maastricht. Oficjalnymi partnerami konkursu są Komisja Europejska oraz dziesięć krajów z całej Europy, w tym również Polska.
Kto może w nim uczestniczyć?
Zakres podmiotów uprawnionych do uczestnictwa w konkursie jest bardzo szeroki. Mogą w nim uczestniczyć wszystkie jednostki sektora publicznego, partnerstwa publiczno-prywatne, z zastrzeżeniem, iż zgłaszającym musi być podmiot publiczny. Zgłoszone do konkursu projekty będą klasyfikowane w trzech kategoriach: poziom europejski lub krajowy, poziom regionalny (województwa), poziom lokalny (gminy i powiaty). Ogółem mogą uczestniczyć w nim podmioty z 41 krajów oraz instytucje Unii Europejskiej.
Jaki jest temat tegorocznej edycji konkursu?
Temat tegorocznej edycji konkursu brzmi „Przetrwać burzę – innowacyjne rozwiązania w czasie kryzysu". Bardziej szczegółowe informacje nt. tematyki znajdą Państwo tutaj .
Jak należy się zgłaszać do konkursu?
Termin aplikowania do konkursu upływa 12 kwietnia 2013 r. Zgłoszenia są dokonywane on-line poprzez stronę WWW.epsa2013.eu. Zgłoszenia powinny być sporządzone w języku angielskim. Dopuszcza się możliwość składania załączników do zgłoszenia w innym języku. Po wpłynięciu zgłoszenia organizatorzy konkursu przyślą potwierdzenie wpłynięcia zgłoszenia.
Jak przebiega procedura oceny w nim?
Przy ocenie brane pod uwagę jest osiem kryteriów: innowacyjność, zasadność podjętych środków, wpływ/rezultaty, zrównoważenie (sustainability), mobilność i zdolność do uczenia się (transferability and learning capacity), wsparcie interesariuszy, sprawiedliwość społeczna, wpływ na wzrost ekonomiczny. Zgłoszenia przesłane on-line zostaną ocenione przez niezależnych ekspertów w trzyosobowych zespołach. Następnie odbędzie się Consensus meeting, podczas którego oceniający przyznają punkty, tworzą rankingi i decydują który z projektów otrzyma Certyfikat Dobrych Praktyk oraz tworzą krótką listę nagrodzonych projektów w każdej z kategorii. W kolejnym etapie oceniający udają się na wizyty studyjne do każdego z nagrodzonych projektów, by skonfrontować treść zgłoszenia z rzeczywistością. W ostatnim etapie jury ustala listę laureatów, zwycięzców w każdej z kategorii i dodatkowe wyróżnienia.
W jakich kategoriach zostaną przyznane nagrody?
Nagrody zostaną przyznane w trzech kategoriach: za projekt o charakterze europejskim lub krajowym, za projekt o charakterze regionalnym, za projekt o charakterze lokalnym. Dodatkowe wyróżnienia zostaną przyznane w kategoriach: współpracy transgranicznej (cross-border) oraz między różnymi szczeblami administracji (cross-administrative)
Dlaczego warto w nim uczestniczyć?
Dobre praktyki w zgłoszeniach do konkursu zostaną zaprezentowane, rozpowszechnione w całej Europie. Wzięcie udziału w konkursie jest niepowtarzalną okazją do zdobycia i wymiany doświadczeń. Państwa projekt zostanie poddany ocenie przez grono niezależnych ekspertów z całej Europy. Poprzez uczestnictwo w konkursie mogą Państwo wyrazić uznanie i docenić wysiłek Państwa pracowników i partnerów. Uczestnictwo w konkursie jest bezpłatne. Warto nadmienić, że dla nagrodzonych laureatów koszty podróży oraz uczestnictwa w ceremonii zakończenia konkursu (25-27 listopada 2013 r., Maastricht) są refundowane przez EIPA.
Gdzie można znaleźć potrzebne informacje?
Wszelkie niezbędne informacje znajdziecie Państwo na stronie WWW.epsa2013.eu . Ze strony Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji informacji udzieli Pan Paweł Wnuk – Tel. 22 245 58 85, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Źródło: MAC