Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak przełamywać własne słabości i lepiej kierować urzędem?

Jak przełamywać własne słabości i lepiej kierować urzędem? fotolia.pl

W ciągu ostatnich 20 lat samorządność przeszła wielką drogę od stanu, gdy na początku lat 90 wszyscy samorządowcy uczyli się podstaw efektywnej pracy opierając się na swoim doświadczeniu oraz intuicji. Ci którzy dołączyli 10 lat później mieli już do dyspozycji i wnieśli doświadczenia z obszaru gospodarki wolno-rynkowej. Jednocześnie wielu najlepszych burmistrzów, prezydentów ma za sobą doświadczenia 4 albo 5 kadencji. Stałe podnoszenie kwalifikacji nie tylko swoich, ale kluczowego zespołu w organizacji jest jednym ze sposób podnoszenia efektywności działania. Szkolenia mogą dostarczyć wiedzę, jednak to coaching pozwala na uwolnienie potencjału jaki posiadają najlepsi i często bardzo doświadczeni urzędnicy.

Jednak co robić w sytuacji, gdy nasz pracownik (np. naczelnik) świetny fachowiec w swojej dziedzinie, nie posiada wystarczających umiejętności komunikacyjnych w trudnych sytuacjach negocjacyjnych czy prezentacyjnych (np. u marszałka). Jak sobie poradzić, gdy od lepszych umiejętności prezentacji może zależeć pozyskanie atrakcyjnego inwestora dla naszych terenów inwestycyjnych. Coraz więcej samorządów realizuje inwestycje, które wymagają stałych kontaktów z firmami wykonawczymi. Oczywiście w przypadku nieefektywnie poprowadzonych rozmów dotyczących sporu w sprawie np. reklamacji wykonanej usługi można pójść do sądu. Jednak jest to najdroższa i najmniej efektywna droga narażająca na większe obciążenia budżet jednostki (np. kosztami obsługi prawnej). Dla najwyższych decydentów, tych którzy co 4 lata poddają się weryfikacji w trakcie wyborów – wsparcie w zakresie umiejętności prezentacji, przemawiania, może istotnie wspomóc ich szanse w wyborach.

Coaching w administracji publicznej jest innowacyjną metodą pozwalającą bardzo precyzyjnie realizować założone cele kluczowych osób w celu usprawnienia działania i funkcjonowania zarządzanej przez nich oraz przez kluczowe osoby jednostki administracji publicznej i/lub samorządowej. Stwarza możliwość indywidualnej pracy nad najbardziej newralgicznymi ograniczeniami jaki każdy z nas spotyka w pracy zawodowej. Pozwala na skoncentrowanie się na wykorzystaniu osobistego potencjału, wiedzy oraz zdobytego doświadczenia tak, aby stworzyć własne szyte na miarę rozwiązanie (zachowanie, reagowanie, umiejętność, kompetencja osobista). Stan się one możliwe od szybkiego wdrożenia w codziennej praktyce zawodowej.
Zadaniem coacha jest wspierać rozwój klienta. Jednak to klient wnosi swoje doświadczenie, zaangażowanie oraz cel. Coach podobnie jak trener drużyny sportowej wspiera go w osiągnięciu upragnionego celu (zwycięstwa).

Czy w takim razie coaching jest modą czy potrzebą? Świat biznesu odpowiedział na to pytanie już wiele lat temu. Stąd stały dynamiczny rozwój coachingu szczególnie tego w wersji dla osób decyzyjnych executive coachingu na całym świecie. Coaching dla sektora publicznego z pewnością podąża podobną drogą, szczególnie tam, gdzie pojawia się profesjonalne zarządzanie samorządem i administracją publiczną.

Źródło: Łukasz Dąbrówka, materiały z konferencji „Zmierzając ku doskonałości” realizowanej w ramach projektu „Innowacyjna i sprawna administracja źródłem sukcesu w gospodarce opartej na wiedzy”.

Pt., 28 Gr. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna