Oszacowanie żywotności opon jest praktycznie niemożliwe, ale mimo to, poprzez właściwe obchodzenie się z nimi i ich przechowywanie możliwe jest przedłużenie ich trwałości i zachowanie ich osiągów.
Nowe opony mogą być przechowywane przez trzy lata od daty produkcji bez żadnej szkody dla jakości ogumienia i późniejszego użytkowania. Jedynym warunkiem jest zapewnienie odpowiednich warunków składowania. Jak przechowywać opony we własnym zakresie, by maksymalnie wydłużyć ich przydatność do użytkowania?
Idealne warunki przechowywania opisuje norma ISO 2230, natomiast w domowych warunkach wystarczy zastosować się do poniższych wskazówek:
- Nie powinno się przechowywać opon na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem.
- Pomieszczenie do przechowywania opon powinno być chłodne, suche i ciemne oraz od czasu do czasu wentylowane.
- Temperatura przechowywania nie powinna przekraczać temperatury pokojowej. W ogrzewanych pomieszczeniach opony powinny być oddalone od źródła ciepła.
- Nie powinno się składować opon na gołym betonie. Lepiej podłożyć pod nie deski albo karton.
- Opony powinny być chronione przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego i ozonu. Pomieszczenia do przechowywania opon nie mogą zawierać żadnego urządzenia generującego ozon np. transformatora.
- Rozpuszczalniki, paliwo, smary, środki chemiczne itp. nie powinny być przechowywane w tym samym pomieszczeniu, ani pozostawać w bezpośrednim kontakcie z oponami.
- Opony zamontowane na obręczach powinny być przechowywane pod nominalnym ciśnieniem, zalecanym przez producenta opon lub pojazdu.
Bez względu na to, czy w garażu czy w piwnicy chcemy przechować same gumy, czy całe koła, możemy kupić specjalny stojak. Wygodny będzie na kółkach, bo wtedy łatwo go przesunąć. Najtańsze konstrukcje znajdziemy w hipermarketach albo portalach aukcyjnych. 60-70 zł powinno wystarczy na zakup.
Skutki niewłaściwego przechowywania opon:
- Zmiana właściwości fizycznych, takich jak: odkształcenie ściany bocznej, stopki, czoła bieżnika itp.
- Skrócenie okresu użytkowania opon.
- W skrajnych przypadkach – zniszczenie opon w stopniu uniemożliwiającym dalszą eksploatację.
Źródło: motosos.pl oraz felgi-opony.com