Kiedy w pracy panuje miła atmosfera to z przyjemnością do niej idziemy, gdyż sprawia nam ona radość i daje dużo satysfakcji. Nie od dziś wiadomo również, że budowanie dobrych stosunków międzyludzkich i dbanie o przyjazny klimat w miejscu pracy sprzyja rozwojowi firmy. Co zatem powinniśmy robić, jak się zachowywać a czego unikać, by atmosfera w naszej pracy była godna pozazdroszczenia?
Otóż powinniśmy zacząć od stosowania poniżej przedstawionych wskazówek:
- Zwracajmy uwagę na innych pracowników. Jeśli zauważymy, że ktoś jest przybity, zapytajmy co się stało i w jaki sposób możemy pomóc.
- Nie narzekajmy. Najgorsze co można zrobić to narzekać. Narzekanie spowoduje, że będziemy jeszcze więcej narzekać a więc coraz gorzej się czuć, a co za tym idzie narzekać i „zarażać” złym humorem pozostałych współpracowników .
- Unikajmy plotek i rozmów na tematy intymne. Można się kolegować/przyjaźnić bez poruszania delikatnych tematów.
- Nie faworyzujmy. Starajmy się tworzyć jedną zgraną grupę i dbajmy o atmosferę jedności zespołu.
- Bądźmy dyplomatyczni i demokratyczni. Nawet jeśli znamy najlepsze rozwiązanie danego problemu, wysłuchajmy, co na ten temat mają do powiedzenia inni.
- Jeżeli ktoś „zawalił” jakąś sprawę służbową stosujmy jedynie konstruktywną krytykę, nie bądźmy wulgarni ani sarkastyczni. Zwracajmy współpracownikom uwagę na to co zrobili źle, nie krytykując przy tym tego, kim są.
- Jeśli to tylko możliwe starajmy się jak najszybciej kończyć każdy konflikty. Wyjaśniajmy nieporozumienia od razu.
- Szukajmy w kolegach/koleżankach z pracy ich zalety, nawet jeśli są głęboko ukryte.
- Słuchajmy aktywnie wszystkiego co do nas mówią współpracownicy. Dawajmy odpowiednie znaki, że słuchamy, kiwając głową, zadając pytania, zgłębiając temat. Zwracajmy swoje ciało ku rozmówcy.
- Żart często rozładowuje napięcie, toteż żartujmy i opowiadajmy dowcipy (oczywiście nie te wulgarne). Śmiech stworzy przyjacielską atmosferę, która pomoże we właściwej współpracy.
Miła atmosfera w pracy zależy zarówno od przełożonych jak i od pracowników. Jeśli wszyscy potrafią być wobec siebie życzliwi, szczerzy i pomocni to atmosfera na pewno będzie bardzo dobra.
Źródło: pracoskop.com oraz positive-training.pl