Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kącik motoryzacyjny (cz.10) jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą

Kącik motoryzacyjny (cz.10) jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą fotolia.pl

Zakup auta dla większości osób wiąże się z wieloma wyrzeczeniami a nawet zaciągnięciem kredytu, toteż każdy właściciel samochodu obawia się jego kradzieży. Co zatem zrobić, żeby dobrze zabezpieczyć nasz samochód?

Poniżej przedstawiamy kilka możliwości zabezpieczenia auta przed kradzieżą:

1. Elektronika – alarmy i immobilisery

A. Alarm/autoalarm

Jest najpopularniejszym zabezpieczeniem elektronicznym. Jak wskazuje już sam nazwa autoalarm ma za zadanie zaalarmowanie otoczenia, że coś złego dzieje się z samochodem. Autoalarm możemy wyłączyć dołączonym do zestawu pilotem. Chociaż standardowy alarm nie unieruchamia auta, może spłoszyć potencjalnego złodzieja. Szczególnie nocą, gdy w wyniku włamania uruchomi się specyficzny sygnał – syrena i samochód będzie migał światłami. Montaż podstawowej wersji takiego urządzenia (alarm sterowany pilotem i syrena) to wydatek rzędu około 600 zł. Cena rośnie wraz z każdą dodatkową funkcją (np. centralny zamek czy tez domykanie szyb z pilota).
 
B. Immobiliser

Jest to system odpowiedzialny za „unieruchomienie” auta. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie przed kradzieżą lub nieautoryzowanym uruchomieniem pojazdu. Działanie tego systemu polega na tym, że w wypadku, gdy elektroniczny układ w samochodzie nie będzie w stanie rozpoznać w odpowiedni dla siebie sposób właściciela pojazdu, to zablokowane zostanie działanie kluczowych układów elektronicznych. Dla przykładu może to być chociażby zapłon lub każdy inny element blokujący uruchomienie silnika. Do najbardziej popularnych sposobów autoryzacji w takim systemie należy posiadanie odpowiednio „zakodowanego” klucza, który po włożeniu do stacyjki odblokowuje wszystkie elementy w samochodzie. Bardzo często immobiliser sterowany jest także za pomocą małego pilota od alarmu, bądź też innego urządzenia z możliwością wprowadzenia odpowiedniego kodu. Często bywa tak, że immobiliser współpracuje z autoalarmem.

2. Zabezpieczenia mechaniczne – blokady

Są to zabezpieczenia działające na najprostszej zasadzie. Polegają na mechanicznym uniemożliwieniu np. wrzucenia biegu czy też poruszenia kierownicą. Najpopularniejszymi zabezpieczeniami w tej grupie są właśnie blokady na kierownicę (tzw. laski, uniemożliwiające pełen obrót kierownicą) oraz blokady na skrzynie biegów (uniemożliwiające ruch lewarkiem). Warto stosować tego typu zabezpieczenia gdyż potencjalni złodzieje widząc tego typu ochronę, będą wiedzieli, iż kradzież zajmie im więcej czasu, co da większe szanse na to, że ktoś może przyłapać ich na gorącym uczynku. Tego typu zabezpieczenia należy jednak traktować jako dodatkowe. Co do ceny, proste blokady kupimy już za około 60 zł.  
 
3. GPS/monitoring GPS

Tego typy rozwiązanie należy do najbardziej zaawansowanych. Co prawda wielu złodziei jest wyposażonych w zagłuszacz takiego sygnału, jednak według badań wciąż 95% samochodów z zabezpieczeniem GPS jest znajdywanych w ciągu jednego dnia od momentu kradzieży. Nadajniki GPS są montowane w różnych miejscach samochodu (tak by utrudnić złodziejowi ich znalezienie) wysyłają one na bieżąco informacje o położeniu samochodu. Nowocześniejsze wersje posiadają dodatkowo oprócz systemu informacji o położeniu dodatkowe funkcje dzięki którym, właściciel ma możliwość (za pośrednictwem centrali) odcięcia zapłonu na odległość (unieruchomienie odbywa się najczęściej w czasie postoju, aby zminimalizować ryzyko kolizji czy też wypadku).
 
4. Ubezpieczenie Auto Casco
 
Polisa AC nie jest co prawda bezpośrednim zabezpieczeniem przed złodziejem, ale w razie kradzieży samochodu można przynajmniej liczyć na zwrot jego równowartości.

Ciekawostka:

Ciekawym zabezpieczeniem jest opracowany parę lat temu w Japonii system czujników w klamce samochodu rozpoznający ułożenie żyłek w palcach właściciela. System wyłącza zabezpieczenia tylko w sytuacji, gdy samochód jest otwierany przez właściciela.

Źródło: auto_swiat.pl oraz lockpicker.pl

Niedz., 19 Sp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa