Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konflikt interesów w rodzinie samorządowej. Spór o kompetencje do ustalania obszarów funkcjonalnych

Konflikt interesów w rodzinie samorządowej. Spór o kompetencje do ustalania obszarów funkcjonalnych fotolia.pl

Prezydent czy władze województwa mają ustalać obszar funkcjonalny miast? To główna kwestia, która poróżniła ogólnopolskie organizacje samorządowe. Problem powstał w trakcie konsultacji zmian w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zawierał zapisy upoważniające wyłącznie władze województw do delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych. Rozwiązanie to oprotestowali przedstawiciele 5 ogólnopolskich organizacji tworzących stronę samorządową Komisji Wspólnej, podpisując stanowisko w tej sprawie (pełną jego treść zamieszczamy poniżej). Podpisu nie złożyli tylko reprezentanci Związku Województw RP.

Poza tą sporną kwestią, samorządowcy wskazali także na potrzebę zmian, takich propozycji jak:

  • zastąpienie obszarów problemowych, obszarów wsparcia i obszarów metropolitalnych - obszarami funkcjonalnymi i miejskimi obszarami funkcjonalnymi ośrodka wojewódzkiego,
  • wykreślenie obszarów problemowych ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
  • przekazanie wszystkich kompetencji w zakresie ustanawiania obszarów funkcjonalnych do samorządu województwa, w ramach planu zagospodarowania przestrzennego województwa.

Organizacje samorządowe domagają się więc:

  • wyraźnego rozróżnienia lokalnych i regionalnych obszarów funkcjonalnych,
  • zapewnienia samodzielności gminy w określaniu wewnętrznych obszarów funkcjonalnych na jej terenie (albo pozostawienia w ustawie lokalnych obszarów problemowych w ich obecnym rozumieniu),
  • wprowadzenia mechanizmu uzgodnienia zasięgu miejskiego obszaru funkcjonalnego (w tym zwłaszcza miasta wojewódzkiego), wiejskiego obszaru funkcjonalnego, a także innych typów lokalnych obszarów funkcjonalnych (przybrzeżnych, górskich, Żuław) z gminami i powiatami położonymi na tych obszarach; mechanizm ten powinien wskazywać organ rozstrzygający w przypadku braku uzgodnienia; powinna być nim Rada Ministrów (nie może być nim SKO, bo uzgodnienie w tym przypadku nie ma charakteru postępowania administracyjnego).

Warto także podkreślić, że zapisy projektu ustawy jednoznacznie przesądzają o obowiązku tworzenia strategii lokalnych przez gminy i powiaty (przyjmować je będą organy stanowiące).

Jak zdecydowała Komisja Wspólna projekt będzie dalej procedowany, a ostateczna opinia strony samorządowej ma zostać wydana na początku kwietnia br.

Marek Wójcik

Śr., 20 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: