Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Fakt bycia radnym nie tworzy szczególnych możliwości zaskarżania uchwał rady

Fakt bycia radnym nie tworzy szczególnych możliwości zaskarżania uchwał rady fotolia.pl

WSA: Podobnie jak w przypadku innych obywateli, również radni dla zaskarżenia uchwał rady muszą posiadać konkretny interes prawny. Legitymowanie się mandatem radnego nie tworzy w tym przypadku szczególnych możliwości.

Postanowienie WSA w Opolu dotyczyło radnego rady miejskiej, który nie zgadzając się z przyjętą uchwałą, postanowił zaskarżyć ją do sądu administracyjnego, podnosząc naruszenie bezpieczeństwa majątkowego miasta poprzez upoważnienie burmistrza do niezgodnego z prawem gospodarowania nieruchomościami. Stanowiący organ nadzoru wojewoda nie wniósł jednak zastrzeżeń wobec uchwały, która została podjęta z zachowaniem większości głosów i kworum, jak również prawidłowo opublikowana w dzienniku urzędowym. Skarga została jednak złożona.

Podstawą działania skarżącego był art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, który umożliwia zaskarżenie uchwały lub zarządzenia do sądu administracyjnego, uzależniając tę możliwość naruszeniem interesu prawnego lub uprawnienia przez akt podjęty przez organ gminy/miasta w sprawie z zakresu administracji publicznej. Podobnie jak w przypadku skarg innego rodzaju, również on zawiera często interpretowane i każdorazowo badane przez sądy pojęcie interesu prawnego.

Skarżący na żądanie Sądu okazał zaświadczenie o wybraniu na radnego wystawione przez Miejską Komisję Wyborczą, wywodząc z niego posiadanie interesu prawnego. Sąd nie podzielił jednak tej argumentacji. Podobnie jak w przypadku innych skarg odrzucanych wskutek braku naruszenia interesu prawnego, zauważył że niezależnie od zajmowanej funkcji czy stosunku do sprawy, prawo do wniesienia skargi warunkuje tylko interes prawny własny, indywidualny i oparty o konkretny przepis prawa powszechnie obowiązującego. Przedmiot skarżonego aktu nie obejmował bezpośrednio sfery prawnomaterialnej skarżącego, mimo że był radnym. W tej sytuacji sąd administracyjny, na którym ciąży obowiązek weryfikacji przesłanek dopuszczalności skargi, musiał odrzucić ją na podstawie art. 58 § 1 pkt. 5a p.p.s.a.

Jak wynika z postanowienia, określone w ustawach kompetencje przysługują radzie gminy (miasta) jako organowi, jednak nie poszczególnym radnym, których dotyczą przesłanki wniesienia skargi jak te dotyczące innych obywateli. Wobec braku wykazania naruszenia indywidualnego interesu prawnego, legitymacja radnego nie kreuje nowych możliwości.

Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 13 września 2024 r. (sygn. I SA/Op 609/24) - orzeczenie nieprawomocne

Źródło: CBOSA 

Wt., 24 Wrz. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch