Rezerwa budżetu państwa na ulice w miastach na prawach powiatu, drogi powiatowe i wojewódzkie. Pieniądze dla województw samorządowych, powiatów i miast na prawach powiatu.
Zgodnie z zapisami art. 26 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) w projekcie budżetu pastwa planowane jest utworzenie rezerwy subwencji ogólnej. Środki z tej rezerwy przeznacza sie na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu oraz na dofinansowanie remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
Podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, w dniu 15 grudnia 2010 r. zostały przyjęte następujące kryteria, według których będą oceniane i weryfikowane wnioskowane inwestycje:
w zakresie art. 26 ust. 1 pkt 1:
- Preferowanie zadań inwestycyjnych obejmujących budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, którym nadane zostały jednolite numery inwentarzowe (JNI), posiadających ważną decyzję o pozwoleniu na budowę. W przypadku inwestycji zlokalizowanych na terenach objętych powodzią nie jest wymagane pozwolenie na budowę, zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku żywiołu, jednakże wniosek w powyższym zakresie powinien zostać poświadczony przez właściwego wojewodę.
- Preferowanie zadań inwestycyjnych obejmujących budowę lub przebudowę ciągów drogowych, przebiegających przez obszar co najmniej dwóch jednostek samorządowych (powiatów, województw), dla realizacji których zawarte zostało porozumienie o jednoczesnej ich realizacji oraz zastosowaniu takich samych parametrów technicznych (klas) wynikających z przepisów techniczno-budowlanych.
- Posiadanie znaczącego udziału środków własnych zarządcy drogi, w wysokości nie niższej niż kwota wnioskowanego dofinansowania.
- Pełne wykorzystanie przyznanego w 2010 r. dofinansowania z rezerwy oraz deklarowanego udziału własnego w kosztach dofinansowanej inwestycji, w kwocie nie niższej niż otrzymane dofinansowanie z rezerwy.
- Ze względu na niewielką ilość środków rezerwy, przedmiotem dofinansowania powinien być tylko jeden projekt inwestycyjny.
- Dostarczenie wraz z wnioskiem poświadczonych kopii:
- decyzji o pozwoleniu na budowę, o której mowa w pkt 1,
- porozumienia, o którym mowa w pkt 2,
- kopii uchwał budżetowych przyjętych przez organy stanowiące dotyczących inwestycji drogowych oraz kwot przeznaczonych na ich finansowanie,
- dokumentu poświadczonego przez wojewodę, potwierdzającego zniszczenie infrastruktury drogowej przez powódź, o którym mowa w pkt 1.
w zakresie art. 26 ust. 1 pkt 3:
- Preferowanie projektów dotyczących remontów dróg lub obiektów inżynierskich na drogach krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu.
- Posiadanie znaczącego udziału środków własnych zarządcy drogi, w wysokości nie niższej niż kwota wnioskowanego dofinansowania.
- Pełne wykorzystanie przyznanego w 2010 r. dofinansowania z rezerwy oraz deklarowanego udziału własnego w kosztach dofinansowanego zadania, w kwocie nie niższej niż otrzymane dofinansowanie z rezerwy.
- Ze względu na niewielka ilość środków rezerwy, przedmiotem dofinansowania powinien być tylko jeden projekt w zakresie remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi.
- Dostarczenie wraz z wnioskiem poświadczonych kopii uchwał budżetowych przyjętych przez organy stanowiące dotyczących zadań o charakterze wydatku bieżącego, określonych w pkt 1 oraz kwot przeznaczonych na ich finansowanie.
W przypadku zadań remontowych zlokalizowanych na terenach objętych powodzią, wniosek powinien być poświadczony przez właściwego wojewodę.
W przypadku zgłoszenia większej liczby zadań należy jednoznacznie określić ich kolejność wg ustalonej przez samorząd hierarchii ważności.
W przypadku zgłoszenia zadań zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 oraz równocześnie zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 także należy określić ich kolejność wg ustalonej przez samorząd hierarchii ważności, ponieważ rozpatrywane może być tylko jedno zadanie.
W sytuacji gdy wniosek będzie dotyczył obiektu zabytkowego należy podać numer rejestru zabytku. Resort infrastruktury będzie postulował, aby takie wnioski były rozpatrywane indywidualnie z uwagi na ich szczególny charakter i znaczenie dla dziedzictwa narodowego.
Termin złożenia wniosku - do 18 lutego 2011 r. Szczegółowych informacji i wyjaśnień udziela komórka ds. dróg samorządowych w Departamencie Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury, tel. (22) 630 12 91 oraz (22) 630 17 00.