Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji opublikowało odpowiedzi na trudne pytania jakie pojawiają się w związku z aplikowaniem poszczególnych podmiotów w ramach działania 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej. W kolejnych serwisach publikujemy te wyjaśnienia.
Reprezentuję firmę szkoleniową, która przygotowuje się do złożenia wniosku do Poddziałania 5.2.1. W swoim projekcie wsparcie skierujemy do 5 gmin. Na codzień przy realizacji innych projektów współpracujemy z firmą, która specjalizuje się w opracowywaniu i wdrażaniu systemów informatycznych dla przedsiębiorców i JST. Czy istnieje taka możliwość aby zawiązać partnerstwo obejmujące naszą firmę (doświadczenie z zarządzaniu projektami UE, w tym z EFS), 5 gmin oraz firmę informatyczną, która przeszkoli urzędników gmin oraz wdroży pewne narzędzia informatyczne, które po projekcie zostaną im oddane na własność (wartość dodana projektu)? Oczywiście w takim zakresie budżet projektu będzie obejmowal przede wszystkim koszty działań tej firmy informatycznej, która udzieli pakiety edukacyjne Gminom, wdroży i przeszkoli urzędników z tych pakietów? Czy takie partnerstwo będzie formalnie zgodne z prawem w zakresie realizacji takiego przedsięwzięcia? Firma informatyczna z uwagi na duże doświadczenie w tej dziedzinie będzie występowala w projekcie jako instytucja wnosząca swoje know-how oraz narzędzia.
Odpowiedź
Zgodnie z pkt 6 Zakresu realizacji projektów partnerskich określonego przez Instytucję Zarządzającą Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z 1 stycznia 2011 r. realizacja projektów w partnerstwie z innymi podmiotami stanowi odmienny sposób realizacji zadania niż zlecenie zadania publicznego innym podmiotom spoza sektora finansów publicznych, jak również zakup towarów lub usług.
Zatem, zawiązanie partnerstwa w układzie dwóch podmiotów komercyjnych + 5 JST jest jak najbardziej możliwe. Jednak zakres zadań powierzonych firmie informatycznej, nie może stanowić tożsamego rozwiązania, jakie możliwe jest do uzyskania przy zleceniu zadania projektowego zgodnie z trybem konkurencyjnym, którego stosowanie obowiązuje podmioty nie stosujące ustawy Prawo Zamówień Publicznych (innymi słowy ominięcie trybu konkurencyjnego poprzez formułę partnerstwa). Należy pamiętać, że realizacja zadań w projekcie nie oznacza świadczenia usług na rzecz Beneficjenta (lidera).
Źródło: MAC