Komisja Europejska cały czas podejmuje starania, aby większa liczba kobiet zakładała własne firmy. W Europie kobiety stanowią tylko 34,4% osób pracujących na własny rachunek. Przedsiębiorczość jest dobrym rozwiązaniem dla płci pięknej, pozwala na większą elastyczność, szczególnie jeżeli chodzi o czas i miejsce pracy, a to umożliwia godzenie życia prywatnego i zawodowego.
Dla wsparcia kobiecej przedsiębiorczości Komisja Europejska utworzyła Europejską Sieć Mentorów, której zadaniem jest wymiana wiedzy i doświadczeń. W ramach sieci będzie udzielana pomoc paniom, które założyły nową firmę w ciągu ostatnich 2 do 4 lat. Mentorzy będą służyć radą w sprawach dotyczących prowadzenia i rozwoju przedsiębiorstwa, a także szkolić szczególnie w zakresie umiejętności „miękkich”. Sieć obejmie 17 państw - Albania, Belgia, Cypr, była jugosłowiańska republika Macedonii, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Czarnogóra, Niderlandy, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Turcja i Zjednoczone Królestwo iuczestniczyć w niej będzie 170 mentorów. Mentorzy zostaną wyłonieni spośród przedsiębiorców, którzy przez co najmniej pięć lat posiadali małe lub średnie przedsiębiorstwo i z powodzeniem nim zarządzali. Będą się oni dzielili doświadczeniem i wiedzą na zasadzie wolontariatu. Każdy doradca będzie opiekował się co najmniej dwiema osobami. Ze swoimi podopiecznymi musi spotykać się regularnie przez co najmniej rok. Omawiać z nimi zarówno sprawy bieżące, jak i kwestie strategiczne dotyczące zarządzania ich firmami, a także pomagać im w zdobyciu niezbędnej wiedzy, umiejętności i pewności siebie. Aby zapobiec konfliktom interesów, mentorzy nie mogą mieć żadnych związków ekonomicznych z firmami swoich podopiecznych.
Komisja Europejska podkreśla, że kobiety prowadzą biznes w inny sposób niż mężczyźni, potrzebne jest zatem dostosowanie wsparcia do ich specyfiki:
- Po pierwsze, zastanawiając się nad założeniem firmy, kobiety przywiązują większą wagę do okoliczności rodzinnych (61% kobiet i tylko 49% mężczyzn). Bardzo starannie rozpatrują prawdopodobieństwo powodzenia firmy i szczegółowo rozważają potencjalne przyczyny porażki, zanim użyją rodzinnego domu jako zabezpieczenia lub zainwestują rodzinne oszczędności w uruchomienie firmy.
- Po drugie, w większości przypadków, gdy kobiety decydują się na założenie nowej firmy, nie rezygnują z dotychczasowej pracy i przez pewien czas równolegle wykonują obydwa zajęcia. W tym względzie można powiedzieć, że kobiety są bardziej ostrożne niż mężczyźni i bardziej świadome ryzyka niepowodzenia.
- Po trzecie, kobiety przejmują działające przedsiębiorstwa (w przypadku jego odziedziczenia, separacji lub rozwodu z partnerem biznesowym itp.) po dłuższym okresie próbnym, niż mężczyźni, gdy dobrze już znają działalność firmy.
- Czwarta odrębność dotyczy finansowania: firmy zakładane przez kobiety wykorzystują mniejszy kapitał na rozruch niż firmy założone przez mężczyzn oraz mają mniejszy kapitał własny.
- Wreszcie, firmy kobiet rozwijają się w wolniejszym, lecz bardziej równomiernym tempie, niż firmy mężczyzn. Dzięki temu często kobiety ponoszą mniejsze ryzyko niepowodzenia.
Za jakiś czas będzie można ocenić, czy projekt przyniesie rezultaty i czy więcej kobiet będzie z sukcesem prowadziło swoje firmy.