Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jawność wynagrodzenia - wyrok WSA

Jawność wynagrodzenia - wyrok WSA fotolia.pl

Wydatki ponoszone przez powiat, związane z utworzeniem i funkcjonowaniem stanowiska (każdego etatu) radcy prawnego należą niewątpliwie do sfery wydatków publicznych. (wyrok WSA w Poznaniu w sprawie o sygn. akt: II SAB/Po 7/16 z dnia 8 marca 2016 roku).

Okoliczności faktyczne sprawy

Skarżący zwrócił się do Starosty o udzielenie informacji publicznej poprzez wskazanie w jaki sposób realizowana jest obsługa prawna powiatu tj. czy przez umowę z zewnętrzną kancelarią prawną, czy też przez umowę o pracę z radcą prawnym zatrudnionym w Starostwie, czy też w inny sposób – w jaki. Wnioskodawca dodał, że w przypadku zlecenia obsługi prawnej zewnętrznej kancelarii wnosi o udostępnienie umowy z tą kancelarią oraz obustronnych faktur vat za ostatnie 3 miesiące (w formie skanów). W przypadku zaś realizacji obsługi prawnej przez radcę prawnego lub inną osobę zatrudnioną na umowę o pracę wnioskodawca wniósł o podanie ilości etatów oraz miesięcznego kosztu utworzenia/funkcjonowania każdego etatu.

Starosta udostępnił wszystkie żądane informacje, poza wskazaniem miesięcznego kosztu utworzenia etatu rady. Jak argumentował starosta, informacja ta jest bezpośrednio wskazaniem wynagrodzenia danego radcy prawnego, co naruszałoby przepisy o ochronie danych osobowych.

Ponadto, w odpowiedzi na skargę do WSA, organ wyjaśnił, że udzielił skarżącemu informacji publicznej co do zatrudnienia przez powiat radców prawnych, uznając przy tym, że nie miał obowiązku udzielania informacji o wysokości ich wynagrodzenia, co nie stanowi informacji publicznej. Ponadto udzielenie tych informacji mogłoby doprowadzić do zidentyfikowania konkretnej osoby, bowiem stanowiłoby informację o zarobkach konkretnych radców prawnych. Organ zaznaczył też, że radca prawny zatrudniony na podstawie umowy o pracę nie jest funkcjonariuszem publicznym, czy też osobą pełniącą funkcję publiczną w rozumieniu art. 115 § 13 i 19 Kodeksu karnego. Poza tym zdaniem organu informacje dotyczące sfery stosunków pracodawca – pracownik, znajdujące się w aktach osobowych pracownika, jako dokumenty ad personam, nie stanowią informacji publicznej.

Informacje o wynagrodzeniu – udostępnić czy nie udostępniać?

Sąd wskazał jednoznacznie, że żądane przez stronę skarżącą dane mają charakter informacji publicznych. Wydatki ponoszone przez powiat, związane z utworzeniem i funkcjonowaniem stanowiska (każdego etatu) radcy prawnego należą niewątpliwie do sfery wydatków publicznych. Udzielenie informacji w zakresie kosztów obsługi prawnej nie jest równoznaczne z ujawnieniem wysokości pobieranego przez konkretnego radcę prawnego wynagrodzenia, gdyż może składać się ono z wielu składników, a ponadto dokonywane są z niego potrącenia (np. na poczet zaliczki na podatek dochodowy).

Bez wątpienia też kwestia miesięcznych kosztów utworzenia i funkcjonowania każdego w powiecie etatu radcy prawnego dotyczy spraw publicznych, ponieważ odnosi się do obsługi prawnej organu administracji publicznej. Domaganie się zatem dostępu do tego rodzaju informacji jest w pełni uprawnione na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Nie ma bowiem wątpliwości co do tego, że stanowią one podstawę do wydatkowania środków finansowych powiatu, a zatem podlegają udostępnianiu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. f) w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Źródło:CBOSA

Sob., 18 Czrw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka