Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PPP (5). Wydatki kwalifikujące się do współfinansowania za pomocą dotacji

PPP (5). Wydatki kwalifikujące się do współfinansowania za pomocą dotacji fotolia.pl

Wydatki kwalifikowalne to kluczowa podstawa wyliczania poziomu pomocy wspólnotowej. Sposób kalkulacji poziomu dofinasowania zależy od tego czy projekt generuje dochód czy też nie [Por. Połączenie finansowania za pomocą dotacji UE z partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP) na rzecz infrastruktury Modele koncepcyjne i indywidualne przykłady Sprawozdanie sporządzone na podstawie umowy o doradztwo zawartej z PricewaterhouseCoopers, . JASPERS grudzień 2010 www.ppp.gov.pl].

Zgodnie z art. 61 Rozporządzenia Ogólnego, „dochód” oznacza wpływy środków pieniężnych z bezpośrednich wpłat dokonywanych przez użytkowników za towary lub usługi zapewniane przez daną operację, jak np. opłaty ponoszone bezpośrednio przez użytkowników za użytkowanie infrastruktury, sprzedaż lub dzierżawę gruntu lub budynków lub opłaty za usługi, pomniejszone o wszelkie koszty operacyjne i koszty odtworzenia wyposażenia krótkotrwałego poniesione w okresie odniesienia. Oszczędności kosztów działalności osiągnięte przez operację są traktowane jako dochody, chyba że są skompensowane równoważnym zmniejszeniem dotacji na działalność.

Jeśli projekt nie generuje dochodów, poziom dotacji oblicza się, po prostu stosując poziom współfinansowania do całkowitych kosztów kwalifikowalnych. Poziom współfinansowania, określony jako odsetek całkowitych kosztów kwalifikowalnych, które mogą zostać objęte współfinansowaniem za pomocą dotacji unijnej, określa oś priorytetowa każdego programu operacyjnego. Jeśli projekt generuje dochód, stosuje się metodę dotyczącą luki w finansowaniu lub nowy mechanizm oparty na tzw. zryczałtowanych procentowych stawkach dochodów.

Kwalifikowalność wydatków ustala się na podstawie przepisów krajowych Zgodnie z zapisem dokumentu „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego. Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” (dalej WK lub Wytyczne), z wyjątkiem przypadków, w których szczegółowe przepisy zostały ustanowione w niniejszym rozporządzeniu lub na jego podstawie bądź w przepisach dotyczących poszczególnych funduszy lub na ich podstawie.

W przypadku operacji PPP, gdy beneficjentem jest podmiot prawa publicznego, wydatki z tytułu operacji PPP poniesione i pokryte przez partnera prywatnego można, w drodze odstępstwa od art. 65 ust. 2, uznać za poniesione i pokryte przez beneficjenta oraz za ujęte we wniosku o płatność skierowanym do Komisji, z zastrzeżeniem spełnienia następujących warunków:

  • beneficjent zawarł umowę PPP z partnerem prywatnym;
  • instytucja zarządzająca potwierdziła, że wydatki deklarowane przez beneficjenta zostały opłacone przez partnera prywatnego i że operacja jest zgodna z mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i krajowymi, z programem oraz z warunkami wsparcia dla danej operacji.

W opinii Komentatorów [Partnerstwo publiczno-prywatne w nowym okresie programowania (2014-2020) - Komentarz do przepisów Rozporządzenia Ogólnego na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego, strona 19, www.ppp.gov.pl], powyższa norma ma zastosowanie do sytuacji, gdy beneficjentem środków UE jest podmiot publiczny, który realizuje projekt PPP. W przypadku modelu realizacji projektu hybrydowego, w którym to partner prywatny zapewnia finansowanie nakładów inwestycyjnych, wydatkami kwalifikowalnymi będą przede wszystkim faktury wystawione przez wykonawcę robót budowalnych lub dostawcę wyposażenia na rzecz partnera prywatnego. Zapisy przedmiotowego artykułu wyraźnie stwierdzają, że w sytuacji, gdy beneficjentem projektu hybrydowego jest podmiot publiczny, możliwa jest refundacja wydatków ponoszonych przez partnera prywatnego, o ile zawarta została umowa PPP i wydatki partnera prywatnego przedstawione do refundacji przez podmiot publiczny zostały zweryfikowane przez instytucję zarządzającą pod kątem zgodności z odpowiednimi przepisami prawa krajowego i europejskiego oraz warunkami określonymi w programie operacyjnym. W praktyce weryfikacja ta nie powinna różnić się od standardowej procedury weryfikacji wniosków o płatność.

Art. 65 ust 2 Rozporządzenia Ogólnego, stanowi, że wydatki kwalifikują się do otrzymania wkładu z funduszy UE, jeżeli zostały poniesione przez beneficjenta i zapłacone między dniem przedłożenia Komisji programu lub dniem 1 stycznia 2014 r., w zależności od tego, która data jest wcześniejsza, a dniem 31 grudnia 2023 r. Ponadto wydatki kwalifikują się do otrzymania wkładu z funduszy UE tylko wówczas, jeżeli odpowiednia pomoc jest rzeczywiście wypłacona przez agencję płatniczą pomiędzy dniem 1 stycznia 2014 r. a dniem 31 grudnia 2023 r.

Magdalena Wojciechowska - Prezes Zarządu Ingenis sp. z o.o., Koordynator projektów PPP

Niedz., 24 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Artur Duda