Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PPP (2). Rola głównych zainteresowanych stron w PPP i warunki przyznania dotacji

PPP (2). Rola głównych zainteresowanych stron w PPP i warunki przyznania dotacji fotolia.pl

Szczegółowe uregulowanie wszystkich zagadnień związanych z realizacją projektów hybrydowych w okresie programowania 2014-2020 zostanie powierzone instytucjom odpowiedzialnym za przygotowanie systemu wdrażania funduszy UE na poziomie Brukseli jak i krajowym.

Zgodnie z definicjami zamieszczonymi w Rozporządzeniu Ogólnym,: „partnerstwa publiczno-prywatne” oznaczają formę współpracy między podmiotami publicznymi a sektorem prywatnym, których celem jest poprawa realizacji inwestycji w projekty infrastrukturalne lub inne rodzaje operacji realizujących usługi publiczne, poprzez dzielenie ryzyka, wspólne korzystanie ze specjalistycznej wiedzy sektora prywatnego lub dodatkowe źródła kapitału.

Zatem uczestnikami PPP będą następujące zainteresowane podmioty:

  • Podmiot publiczny tj. jednostki sektora finansów publicznych, względnie inne osoby prawne utworzone w celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, kontrolowane przez jednostki sektora finansów publicznych.
  • Partner prywatny to podmiot posiadający status przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznego.
  • Podwykonawcy :
    • Wykonawca projektu i umowy to podmiot prywatny odpowiedzialny za wykonanie projektu budowlanego i przeprowadzenie budowy infrastruktury.
    • Ewentualny operator infrastruktury to podmiot prywatny odpowiedzialny za eksploatację lub utrzymanie infrastruktury.

Podmiot publiczny jest najczęściej inicjatorem przedsięwzięcia. Jest on odpowiedzialny za wydanie zaproszenia do składania ofert i wybór najlepszego oferenta, z którym podpisze umowę o PPP. Natomiast partner prywatny najczęściej dysponuje zasobami finansowymi, które umożliwią podmiotom publicznym zamknięcie finansowania projektu unijnego (konieczność wniesienia wkładu własnego i prefinansowania przedsięwzięcia) oraz świadczy zamówione usługi. Nie bez znaczenia jest zaleta, jaką jest możliwość uzyskania większej trwałości przedsięwzięcia na etapie, w którym odbywa się już eksploatacja przedsięwzięcia a projekt nie może być już dofinansowany. Partner prywatny, jako uczestnik projektu unijnego, realizowanego przecież w interesie publicznym, może znacznie zoptymalizować finansowo i organizacyjnie cały proces (value for money), nie tylko w okresie formalnej trwałości projektu. W tym kontekście, zapisy Rozporządzenia Ogólnego, mogą mieć istotne znaczenie dla podmiotów publicznych rozważających realizację projektów hybrydowych w nowej perspektywie finansowej. Składając wniosek o dofinansowanie, podmiot publiczny może wskazać, że beneficjentem projektu stanie się (przyszły) partner prywatny, którego nie można jeszcze wskazać na wczesnym etapie ubiegania się o dofinansowanie. Często będzie to też sytuacja, w której bez dofinansowania ze środków UE, nie istnieje możliwość realizacji projektu PPP. W takim przypadku zawarta na skutek tego typu aplikacji, umowa o dofinansowanie będzie miała charakter warunkowy a wybrany następnie z jej postanowieniami parter prywatny wejdzie w prawa i obowiązki beneficjenta pod warunkiem, że instytucja zarządzająca upewni się, że strona prywatna spełnia wymogi ustanowione w Rozporządzeniu Ogólnym[Por. Bartosz Korbus ,Partnerstwo publiczno-prywatne. Realizacja zadań samorządu lokalnego z partnerem prywatnym, Wraszawa 2016 str. 190].

Magdalena Wojciechowska - Prezes Zarządu Ingenis sp. z o.o., Koordynator projektów PPP
 

Śr., 13 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Artur Duda