Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PPP (1). Jak łączyć dotacje UE z PPP. Projekty hybrydowe – kluczowe zagadnienia

PPP (1). Jak łączyć dotacje UE z PPP. Projekty hybrydowe – kluczowe zagadnienia fotolia.pl

Wkroczyliśmy w okres intensywnego przygotowania projektów i wnioskowania o fundusze UE z środków pochodzących z perspektywy finansowej 2014-2020. W celi ich efektywnego wykorzystania warto rozważyć realizację niektórych projektów w modelu hybrydowym.

Projekt hybrydowy polega na wspólnej realizacji przedsięwzięcia przez partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) w rozumieniu art. 2 pkt 24 Rozporządzenia Ogólnego [Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, www.ppp.gov.pl], utworzone w celu realizacji inwestycji infrastrukturalnej.

W minionej perspektywie, hybrydowość przedsięwzięć PPP nie była często wykorzystywana. Zakładała ona przede wszystkim, iż to podmiot publiczny wnioskował o dotację dla projektu a partner prywatny wybierany jak wykonawca dla prac budowlanych objętych wnioskiem o dofinansowanie był podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków. Doświadczenia z przygotowania projektów pokazały, że w celu skutecznej realizacji tego typu inwestycji konieczne jest uwzględnienie specyfiki PPP poprzez wprowadzenie konkretnych udogodnień dla projektów hybrydowych w ramach uregulowań na poziomie europejskim [Partnerstwo publiczno-prywatne w nowym okresie programowania (2014-2020) - Komentarz do przepisów Rozporządzenia Ogólnego na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. www.ppp.gov.pl].

Kluczowym dla wdrożenia rozwiązań w zakresie realizacji projektów hybrydowych było przyjęcie odpowiednich zapisów Rozporządzenia Ogólnego. Zgodnie z preambułą nowego Rozporządzenia Ogólnego, partnerstwo publiczno-prywatne może stanowić skuteczny sposób wdrażania operacji, który zapewnia osiągnięcie celów polityki publicznej poprzez łączenie różnych postaci środków publicznych i prywatnych. Preambuła nie odnosi się do szczegółowych mechanizmów łączenia zasobów publicznych z prywatnymi w ramach realizacji projektów hybrydowych, wyraża jednak generalne poparcie dla tej formuły. Powołanie się w treści preambuły na zasadność wprowadzenia ułatwień dla realizacji projektów hybrydowych w ramach funduszy polityki spójności (jak i rolnej oraz rybołówstwa) stanowi sygnał, że jest to rozwiązanie akceptowane w nowej perspektywie finansowej [Partnerstwo publiczno-prywatne w nowym okresie programowania (2014-2020) - Komentarz do przepisów Rozporządzenia Ogólnego na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. www.ppp.gov.pl].

Zgodnie ze Sprawozdaniem [Połączenie finansowania za pomocą dotacji UE z partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP) na rzecz infrastruktury Modele koncepcyjne i indywidualne przykłady Sprawozdanie sporządzone na podstawie umowy o doradztwo zawartej z PricewaterhouseCoopers, grudzień 2010 www.ppp.gov.pl] przygotowanym na zlecenie JASPERS rozwiązanie problemów dotyczących łączenia zamówień w formule PPP wraz z finansowaniem inwestycji za pomocą dotacji unijnych może obejmować pewne elementy wspólne dla wszystkich modeli PPP, uznane za kwestie horyzontalne.

Należą do nich następujące zagadnienia:

  1. Określenie roli głównych zainteresowanych stron w PPP i warunków przyznania dotacji
  2. Określenie systemu finansowania przedsięwzięcia
  3. Określenie beneficjentów kwalifikujący się do dotacji unijnych
  4. Określenie wydatków kwalifikujących się do współfinansowania za pomocą dotacji
  5. Określenie prawa własności do majątku
  6. Określenie kryteriów przetargowych i procedury udzielania zamówień odpowiedniej dla PPP
  7. Określenie koordynacji PPP w czasie w odniesieniu do procesu przyznawania dotacji
  8. Dokonanie podziału ryzyka
  9. Określenie kwestii podatkowych
  10. Dokonanie ustaleń dotyczących sprawozdawczości i kontroli.

Magdalena Wojciechowska - Prezes Zarządu Ingenis sp. z o.o., Koordynator projektów PPP

Niedz., 10 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Artur Duda