Wkroczyliśmy w okres intensywnego przygotowania projektów i wnioskowania o fundusze UE z środków pochodzących z perspektywy finansowej 2014-2020. W celi ich efektywnego wykorzystania warto rozważyć realizację niektórych projektów w modelu hybrydowym.
Projekt hybrydowy polega na wspólnej realizacji przedsięwzięcia przez partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) w rozumieniu art. 2 pkt 24 Rozporządzenia Ogólnego [Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, www.ppp.gov.pl], utworzone w celu realizacji inwestycji infrastrukturalnej.
W minionej perspektywie, hybrydowość przedsięwzięć PPP nie była często wykorzystywana. Zakładała ona przede wszystkim, iż to podmiot publiczny wnioskował o dotację dla projektu a partner prywatny wybierany jak wykonawca dla prac budowlanych objętych wnioskiem o dofinansowanie był podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków. Doświadczenia z przygotowania projektów pokazały, że w celu skutecznej realizacji tego typu inwestycji konieczne jest uwzględnienie specyfiki PPP poprzez wprowadzenie konkretnych udogodnień dla projektów hybrydowych w ramach uregulowań na poziomie europejskim [Partnerstwo publiczno-prywatne w nowym okresie programowania (2014-2020) - Komentarz do przepisów Rozporządzenia Ogólnego na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. www.ppp.gov.pl].
Kluczowym dla wdrożenia rozwiązań w zakresie realizacji projektów hybrydowych było przyjęcie odpowiednich zapisów Rozporządzenia Ogólnego. Zgodnie z preambułą nowego Rozporządzenia Ogólnego, partnerstwo publiczno-prywatne może stanowić skuteczny sposób wdrażania operacji, który zapewnia osiągnięcie celów polityki publicznej poprzez łączenie różnych postaci środków publicznych i prywatnych. Preambuła nie odnosi się do szczegółowych mechanizmów łączenia zasobów publicznych z prywatnymi w ramach realizacji projektów hybrydowych, wyraża jednak generalne poparcie dla tej formuły. Powołanie się w treści preambuły na zasadność wprowadzenia ułatwień dla realizacji projektów hybrydowych w ramach funduszy polityki spójności (jak i rolnej oraz rybołówstwa) stanowi sygnał, że jest to rozwiązanie akceptowane w nowej perspektywie finansowej [Partnerstwo publiczno-prywatne w nowym okresie programowania (2014-2020) - Komentarz do przepisów Rozporządzenia Ogólnego na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. www.ppp.gov.pl].
Zgodnie ze Sprawozdaniem [Połączenie finansowania za pomocą dotacji UE z partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP) na rzecz infrastruktury Modele koncepcyjne i indywidualne przykłady Sprawozdanie sporządzone na podstawie umowy o doradztwo zawartej z PricewaterhouseCoopers, grudzień 2010 www.ppp.gov.pl] przygotowanym na zlecenie JASPERS rozwiązanie problemów dotyczących łączenia zamówień w formule PPP wraz z finansowaniem inwestycji za pomocą dotacji unijnych może obejmować pewne elementy wspólne dla wszystkich modeli PPP, uznane za kwestie horyzontalne.
Należą do nich następujące zagadnienia:
- Określenie roli głównych zainteresowanych stron w PPP i warunków przyznania dotacji
- Określenie systemu finansowania przedsięwzięcia
- Określenie beneficjentów kwalifikujący się do dotacji unijnych
- Określenie wydatków kwalifikujących się do współfinansowania za pomocą dotacji
- Określenie prawa własności do majątku
- Określenie kryteriów przetargowych i procedury udzielania zamówień odpowiedniej dla PPP
- Określenie koordynacji PPP w czasie w odniesieniu do procesu przyznawania dotacji
- Dokonanie podziału ryzyka
- Określenie kwestii podatkowych
- Dokonanie ustaleń dotyczących sprawozdawczości i kontroli.
Magdalena Wojciechowska - Prezes Zarządu Ingenis sp. z o.o., Koordynator projektów PPP