W jaki sposób przeprowadzać rekrutację i selekcję pracowników, aby ocenić ich poziom etyczny?
Jednym ze środków służącym do kształtowania pożądanych postaw w administracji publicznej jest określony system rekrutacji i selekcji.
Artykuł 60 Konstytucji RP stanowi, że wszyscy obywatele polscy korzystający z pełni praw publicznych mają prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach.
Jednak ta dostępność ma charakter względny, może być realizowana na zasadach szczegółowo uregulowanych w ustawach wprowadzających ograniczenia w tym dostępie ze względu na kwalifikacje lub cechy osobowe.
Kryterium uwzględnianym przy zatrudnianiu, oprócz kompetencji i wykształcenia, powinien być także poziom moralny kandydata, zweryfikowany poprzez wprowadzenie do rozmów kwalifikacyjnych elementów natury etycznej, jak również przez system opinii i referencji.
Przegląd regulacji prawnych określających funkcjonowanie poszczególnych działów administracji publicznej wśród wymagań stawianych kandydatom wymienia warunek nieskazitelności charakteru i nieposzlakowanej opinii. Kryteria te dają podstawę do weryfikacji kandydatów pod względem obyczajowo-moralnym i osobowościowym na etapie przyjmowania do zawodu.