Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Propozycje usprawnienia inwestycji drogowych

Propozycje usprawnienia inwestycji drogowych fotolia.pl
Zespoły robocze, powołane przez ministra infrastruktury do wypracowania propozycji usprawnień procesu inwestycyjnego przedstawiły swoje wnioski i rekomendacje. Ich szerokie konsultacje zapowiadają m.in. ze środowiskiem samorządowym.
 
Co w środowisku piszczy?
 
Nadmierne wymagania środowiskowe wynikające z wyboru wariantu najkorzystniejszego środowiskowo, to główny problem sprawności procesu inwestycyjnego w tym zakresie. Urządzenia ochrony środowiska stanowią 9,6 proc. wartości kontraktów. Większość z tego, to koszy ekranów akustycznych. W opinii członków zespołów należy oddzielić finansowanie obiektów i urządzeń niezbędnych do prowadzenia ruchu drogowego od finansowania obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska. Należy również przeprowadzić rewizję i powtórną analizę nadmiernie rygorystycznych zapisów decyzji środowiskowych.
 
Problemy inżynierskie
 
Przewymiarowane obiekty inżynierskie to kolejny problem. W tym zakresie propozycje naprawcze sprowadzają się do opracowania katalogu typowych rozwiązań obiektów inżynierskich: mosty, wiadukty, kładki, przepusty, itp. Innymi propozycjami są: zmniejszenie minimalnej szerokość pasa dzielącego dróg dwujezdniowych; bilansowanie robót ziemnych; zwiększenie wykorzystywania lokalnych zasobów kruszyw; zwiększenie wykorzystania materiałów z recyklingu; zmniejszenie terminów gwarancji na roboty budowlane; szersze wykorzystanie wag preselekcyjnych; zwiększenie transferu rozwiązań innowacyjnych.
 
Co zmienić w prawie?
 
W zakresie zmiany prawa zamówień publicznych zaproponowano: przesłanki wykluczenia wykonawcy; zmniejszenie obciążeń formalnych dla wykonawców w zamówieniach o niskiej wartości; rozluźnienie wymogów wskazywania nazw podwykonawców; zmodyfikowanie przepisów przejściowych. Konieczna jest też zmiana ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego w celu umożliwienia finansowania lub dofinansowania między jednostkami samorządu terytorialnego a Skarbem Państwa inwestycji drogowych, w przypadku gdy JST jest zainteresowana współfinansowaniem danej inwestycji drogowej realizowanej nie przez JST. Zmiana o charakterze doprecyzowującym w związku z różnymi interpretacjami Regionalnych Izb Obrachunkowych Kolejną rekomendowana zamianą jest wprowadzenie w ustawie o drogach publicznych dla ministra właściwego do spraw transportu możliwości wydawania i rozpowszechniania wzorców, przykładów i standardów odnoszących się do projektowania, budowy i utrzymania dróg publicznych lub drogowych obiektów inżynierskich a także do związanych z nimi zamówień publicznych.
 
Jak finansować?
 
Zespół ds. finansowania zaproponował model drogowej spółki specjalnego przeznaczenia w realizacji inwestycji drogowych; wykorzystanie do finansowania inwestycji funduszy z tzw. Planu Junkera; zaangażowanie partnerów prywatnych; rozszerzanie sieci dróg podlegającej opłacie elektronicznej od pojazdów ciężkich (viaTOLL) oraz zmianę struktury stawek opłat w systemie viaTOLL, a także rozwój źródeł finansowania Krajowego Funduszu Drogowego, w tym opłaty paliwowej.
 
Źródło: mib.gov.pl
Sob., 9 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża