Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Mail bez potwierdzenia to nie e-Doręczenie

Mail bez potwierdzenia to nie e-Doręczenie fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wypowiedział się w przedmiocie skuteczności doręczenia elektronicznego. W wyroku z dnia 2 października 2015 roku wydanym w sprawie o sygn. akt: SAB/Sz 110/15 wywiódł, że nadanie wniosku na adres poczty elektronicznej, która nie generuje poświadczenia odbioru, w praktyce pozbawia zainteresowanego urzędowego dowodu dokonania czynności.

Przedmiotowy wyrok jest skutkiem rozpatrzenia skargi Stowarzyszenia na bezczynność Okręgowego Sądu Dyscyplinarnego w przedmiocie nie udostępnienia informacji publicznej zgodnie z treścią wniosku. Organ nie udzielił żądanej informacji i do dnia wniesienia skargi w ogóle nie zareagował na wniosek. W odpowiedzi na skargę, OSD wyjaśniał, że nie dokonał ww. czynności ponieważ nie otrzymał przedmiotowego wniosku.

Istotą sporu było zatem ustalenie czy wniosek o udzielenie informacji publicznej został przez Stowarzyszenie skutecznie złożony.

W sytuacji, w której jedna ze stron zaprzecza, jakoby doręczono jej wniosek, na podstawie którego wszczyna się postepowanie administracyjne, ciężar wykazania, że wniosek został skutecznie złożony obciąża wnioskodawcę. Trudno bowiem wymagać, by organ wykazywał, że nie otrzymał wniosku. Skoro skarżące Stowarzyszenie wybrało złożenie wniosku za pośrednictwem poczty elektronicznej, winno zabezpieczyć potwierdzenie odbioru takiego wniosku.

Za skuteczne złożenie wniosku nie może być uznane jedynie jego wysłanie/nadanie, a jest nim doręczenie, złożenie we właściwym organie. W odniesieniu do doręczeń za pośrednictwem poczty elektronicznej możliwe są doręczenia za potwierdzeniem odbioru, doręczenia z wykorzystaniem systemu ePUAP (art. 63 kpa). Wówczas nie ma żadnej wątpliwości, że – i w jakiej dacie – wniosek do organu dotarł. Z możliwości tej skarżący nie skorzystał, co przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej przewidują, ale co wiąże się z konsekwencją w postaci braku wykazania skutecznego złożenia wniosku. Wydruki z własnej poczty elektronicznej wskazujące na wysłanie wniosku nie stanowią dowodów z dokumentów w rozumieniu art. 106 § 3 i 5 P.p.s.a. w zw. z art. 244 Kodeksu postępowania cywilnego, nie potwierdzają również otrzymania przez organ wysyłanych wiadomości. Gdyby nawet mogły stanowić dowód w sprawie i tak potwierdzałyby jedynie dostarczenie wiadomości na serwer odbiorcy/wysłanie wniosku, co nie jest tożsame z dostarczeniem ich na pocztę elektroniczną organu.

WSA wskazał, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony wniesione drogą elektroniczną jest dzień wprowadzenia żądania do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej.

Orzeczenie jest nieprawomocne.

Źródło: CBOSA

Sob., 9 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka