Czy zasadnym jest przyjmowanie w Urzędzie procedury zamówień publicznych w sytuacji, gdy przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych regulują kwestię organizowania przetargów?
Obszarem szczególnie narażonym na działania korupcyjne są zamówienia publiczne. Dają one ogromne pole do różnego rodzaju nadużyć. Pomimo istniejących w wielu krajach, w tym również w Polsce, szczegółowych regulacji dotyczących sposobu prowadzenia zamówienia na towary i usługi przez instytucje publiczne – zwraca uwagę w dalszym ciągu bardzo wysoki poziom przestępstw korupcyjnych popełnianych właśnie na tym obszarze.
Specjaliści zalecają w zakresie zamówień publicznych zastosowanie tradycyjnych działań eliminujących korupcję, takich jak zapewnienie jawności zarówno oferty przetargowej, jak również wyników zawartego kontraktu, zachowanie bezstronności procedury przetargowej czy zapewnienie należytej oceny jakości.
Zabezpieczenia antykorupcyjne wprowadza się zwłaszcza w obszarach spraw publicznych szczególnie wrażliwych na korupcję, do których zalicza się zamówienia publiczne. W odniesieniu do tego obszaru specjaliści zalecają zastosowanie następujących działań anty-korupcyjnych:
a. zapewnienie jawności zarówno oferty przetargowej, jak również wyników zawartego kontraktu,
b. zachowanie bezstronności procedury przetargowej,
c. zaproszenie szerokiej liczby podmiotów mogących być zainteresowanych przetargiem,
d. zapewnienie należytej oceny jakości oraz zagwarantowanie oszczędnej ceny kontraktu w trosce o zabezpieczenie interesu publicznego.
Przyjmowanie w Urzędach np. procedury zamówień publicznych do 30 000 euro stanowi dopełnienie postanowień ustawy Prawo zamówień publicznych dookreślając sytuację w których kwota zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości 30 000 euro kiedy to zachodzi obowiązek zastosowania procedury wynikającej z ustawy Prawo zamówień publicznych. Celem takiej procedury jest stworzenie przejrzystych zasad postępowania we wskazanych sytuacjach, tak aby odeprzeć wszelkie zarzuty mające na celu wykazanie, że urząd dopuścił się jakichkolwiek nadużyć.
Celem takiej procedury jest także określenie jak w ramach wewnętrznej struktury organizacyjnej Urzędu powinien wyglądać podział zadań pomiędzy poszczególne osoby zaangażowane w procedury udzielenia zamówienia publicznego.