Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Szczytne powody nie wystarczą, by zaskarżyć uchwałę powiatu

Szczytne powody nie wystarczą, by zaskarżyć uchwałę powiatu fotolia.pl
Nawet szczytne powody zaskarżenia uchwały organu samorządu terytorialnego, w tym troska o zgodność z przepisami prawa podejmowanych uchwał, nie mogą być uznane jako spełnienie przesłanki z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym w zakresie legitymacji procesowej, brzmi teza z postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. 
 
Pewien z mieszkańców po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa złożył skargę na uchwałę rady powiatu dotyczącą wyboru przewodniczącego rady. Zarzucił, iż sporną uchwałę przyjęto z naruszeniem art. 21 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym, albowiem radny wybrany na Przewodniczącego Rady brał udział w głosowaniu w swojej sprawie, przy tym liczba głosów była taka, że jego głos zadecydował o wyniku głosowania. Nadto w skardze zarzucano brak uzasadnienia uchwały i jej projektu. 
 
Zasadą jest w postępowaniu sądowoadministracyjnym, że uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka oraz organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, jeśli brała udział w postępowaniu administracyjnym, a także inny podmiot, któremu ustawy przyznają prawo do wniesienia skargi. Z powyższego wynika, że prawo zaskarżenia do sądu administracyjnego działalności lub bezczynności organów administracji publicznej jest oparte zasadniczo na kryterium interesu prawnego, którego brak uniemożliwia sądowi rozstrzygnięcie sporu o zgodność (legalność) działań lub bezczynności administracji.
 
Inaczej natomiast została skonstruowana skarga na uchwałę lub zarządzenie organu powiatu uregulowana w art. 87 ust. 1 u.s.p., na podstawie którego skargę można wnieść w sytuacji naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia skarżącego kwestionowaną uchwałą organu powiatu.
 
Przepis ten jako przepis szczególny ma pierwszeństwo w stosowaniu zgodnie z zasadą lex specialis derogat legi generali. Przepis powyższy wprowadza istotne ograniczenie legitymacji skargowej w stosunku do regulacji postępowania administracyjnego. W skardze wniesionej na podstawie art. 87 ust. 1 u.s.p. legitymacja skargowa została oparta na subiektywnym przekonaniu danej osoby, iż został naruszony jej interes prawny lub uprawnienie i to naruszenie konkretnego interesu prawnego opartego na konkretnie naruszonym przepisie prawa powinna ona wykazać. 
 
Również sąd rozpoznający taką skargę zobowiązany jest do zbadania, czy będąca przedmiotem skargi uchwała lub zarządzenie narusza chroniony interes prawny lub uprawnienie skarżącego, a nie interesy innych osób. W sprawie niniejszej skarżący nie wykazał, by uchwała w przedmiocie wyboru nowego Przewodniczącego Rady Powiatu naruszyła w jakikolwiek sposób jego prawny interes lub uprawnienie. Nie stanowi takowego poczucie, że gdyby nie został wybrany nowy Przewodniczący to skarżący nadal pełniłby tę funkcję. Nie stanowi uzasadnienia naruszenia swego interesu prawnego także postawa obywatelska - podana na rozprawie przed sądem administracyjnym jako uzasadnienie interesu prawnego.

Źródło: II SA/Bk 344/15 - Postanowienie WSA w Białymstoku
Sob., 26 Gr. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk