Zgodnie z tezą wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 7 sierpnia 2013 roku (sygn. akt: II SAB/Gd 65/13), kwestie żądania udzielenia informacji na temat obowiązywania na terenie powiatu regulacji dotyczących umieszczania symboli religijnych, czy też podejmowanych prac legislacyjnych w tych sprawach stanowią informację publiczną dotyczącą umieszczania symboli religijnych.
Stan faktyczny
Skarżąca zwróciła się do Starosty z wnioskiem o udzielenie informacji publicznej w zakresie uregulowania przez władze Powiatu zasad umieszczania symboli religijnych na terenie pomieszczeń publicznych będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych samorządu powiatowego w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami. Wobec braku odpowiedzi, wniesiono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na bezczynność Starosty. W odpowiedzi Starosta odnosząc się do zarzutów skargi wyjaśnił, że w aktualnym stanie prawnym Konstytucja Rzeczpospolitej oraz przepisy w randze ustawy, regulują kwestie symboli religijnych w miejscach publicznych. Z tego tez względu Starosta nie widzi potrzeby dodatkowej regulacji tych kwestii przez Powiat.
Rozstrzygnięcie WSA
W ocenie Sądu, informacja dotycząca umieszczania symboli religijnych ma charakter publiczny. Informacje, których domagała się skarżąca stanowią informację publiczną, skoro wniosek skarżącej dotyczył informacji na temat obecności symboli religijnych w pomieszczeniach publicznych (przestrzeni publicznej) - w pomieszczeniach Starostwa i jednostek Powiatu, zasad umieszczania symboli religijnych lub ich usuwania z tej przestrzeni i pomieszczeń, a także ewentualnych prac legislacyjnych dotyczących regulacji mających na celu prawne uregulowanie zawieszania symboli religijnych zgodnie z konstytucyjnymi zasadami poszanowania religii ich równouprawnienia oraz rozdziału państwa od kościołów i związków wyznaniowych. Zatem kwestie żądania udzielenia informacji na temat obowiązywania na terenie powiatu regulacji dotyczących umieszczania symboli religijnych, czy też podejmowanych prac legislacyjnych w tych sprawach stanowią informację publiczną dotyczącą umieszczania symboli religijnych. I taką informację Starosta winien był przekazać Skarżącej.
WSA stwierdził natomiast, że Starosta nie pozostawał w bezczynności w sprawie o udostępnienie informacji publicznej na dzień orzekania. Organ udzielił skarżącej odpowiedzi w zakresie żądanej informacji publicznej, a mianowicie kwestie symboli religijnych w aktualnym stanie prawnym reguluje Konstytucja oraz przepisy w randze ustawy. Powiat nie widzi potrzeby żadnych dodatkowych regulacji dotyczących obecności symboli religijnych, nadto wskazano, że żadne wątpliwości w kwestiach wskazanych w piśmie nie były zgłaszane. Z odpowiedzi wynika, że władze powiatu nie podejmowały i nie będą podejmować żadnych uchwał w zakresie objętym wnioskiem. Jak wskazał Sąd, ustawa nie przewiduje ściśle określonej formy, w jakiej następuje udzielenie informacji. Każda odpowiedź pisemna czy wystosowana bezpośrednio do strony może być uznana za dopuszczalną i wystarczającą z punktu widzenia oceny, czy organ pozostaje w bezczynności.
Źródło: CBOSA