Więcej zgłoszeń niż pozwoleń wodnoprawnych, dobrowolne uwzględnianie ryzyka powodziowego w planach zagospodarowania przestrzennego – to zmiany, które proponuje PiS.
Projekt nowelizacji ustawy Prawo wodne 7 grudnia trafił do Sejmu. Z jego treścią można zapoznać się tutaj.
Wprowadzono w nim m.in. propozycję przekazania części zagadnień objętych dotąd pozwoleniami wodnoprawnymi, do zgłoszenia. Z uzasadnienia projektu wynika, że powinno to wpłynąć na zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Projekt wprowadza do ustawy art. 123a, który zawiera katalog czynności podlegających zgłoszeniu staroście. Są to m.in. :
- wykonanie pomostu do 25 m długości całkowitej;
- postój na wodach płynących obiektów pływających lub statków przeznaczonych w szczególności na cele mieszkaniowe lub usługowe;
- przejście napowietrznymi liniami energetycznymi lub telekomunikacyjnymi nad wodami innymi niż śródlądowe drogi wodne, o ile ma to wpływ na kształtowanie zasobów wodnych, a także przejście tymi liniami nad wałami przeciwpowodziowymi.
Projekt noweli zawiera też propozycję istotnej zmiany art. 88f ust. 5 i 6 prawa wodnego, która polega na wprowadzeniu fakultatywnego uwzględniania przedstawionych na mapach zagrożenia powodziowego oraz mapach ryzyka powodziowego granic obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, planie zagospodarowania przestrzennego województwa, miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzji o warunkach zabudowy.
Od dnia przekazania map zagrożenia powodziowego i ryzyka powodziowego jednostkom samorządu terytorialnego, w decyzjach o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzjach o warunkach zabudowy na obszarach wykazanych na mapach zagrożenia powodziowego, będzie można uwzględniać poziom zagrożenia powodziowego wynikający z wyznaczenia tych obszarów, a nie uwzględniać ten poziom obowiązkowo, tak jak w dotychczasowym stanie prawnym.
- Istotą tej zmiany jest więc przekazanie właściwym jednostkom samorządu terytorialnego decyzji co do uwzględniania informacji z zakresu zarządzania ryzykiem powodziowym w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego - czytamy w uzasadnieniu.
Ze zmianą art. 88f ust. 5 i 6 prawa wodnego są związane przepisy przejściowe nakazujące stosowanie przepisów w nowym brzmieniu do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, dotyczących decyzji, o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy, a także do projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a także ich zmian, w stosunku do których, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzania lub zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub do sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i ogłoszono w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie o wyłożeniu projektu studium lub planu do publicznego wglądu. Zdaniem projektodawcy pozwoli to jednostkom samorządu terytorialnego zakończyć postępowania administracyjne i działania prawotwórcze z uwzględnieniem fakultatywności uwzględniania informacji z zakresu zarządzania ryzykiem powodziowym w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego.