Stawki opłat mogą być różne dla odrębnych typów targowisk w ramach granic wyznaczonych przez art. 15 oraz art. 19 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (u.p.o.l.), gminy mają swobodę ustalania obciążeń podatkowych i mogą realizować własną politykę lokalną w tym zakresie, w tym poprzez różnicowanie obciążeń podatkowych- stwierdził w wyroku Naczelny Sąd Administracyjny.
Sędziowie w wypadku przedmiotowej sprawy mieli jednak uzasadnione wątpliwości o możliwości ustalenia stawek, w szczególności jeśli chodzi o ustalanie przez gminę opłaty znacząco wyższej dla jednego i znacząco niższej dla podobnego targowiska. W stanie faktycznym do którego odnosił się sąd chodziło o ustalenie, aż 8 krotnej różnicy pomiędzy takimi samymi typami targowisk w dodatku zlokalizowanymi w bliskiej odległości i sprzedających podobne towary.
Sąd podzielił pogląd niejednokrotnie wyrażany w orzecznictwie, iż brak jest podstaw do przyjęcia, że ustawodawca pozbawił radę gminy możliwości zróżnicowania stawek opłaty targowej w zależności od położenia targowiska, rodzaju sprzedawanych towarów i sposobu sprzedaży. Brak jest zatem w tej sytuacji logicznego wytłumaczenia oraz podstaw do tak drastycznego różnicowania wspomnianych stawek. Tym bardziej, że w toku prowadzonego postępowania organ nie wskazywał na żadne różnice, które uzasadniałyby podjęcie uchwały w zaskarżonym zakresie. Przedmiotowa sprawa trafi do ponownego rozpoznania przez przez Wojewódzki Sąd Administracyjny jednak ten musi uwzględnić przedstawioną wykładnię.
Dlatego ustalając stawki opłaty targowej gmina ma prawo je różnicować jednak powinna wziąć pod uwagę obiektywne czynniki, które dają podstawę do zróżnicowania stawek.
Źródło: II FSK 984/13