15 października br. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST. W programie przewidziano szereg dyskusji dotyczących szczególnie istotnych i wzbudzających emocje spraw, jak zmiany w finansowaniu oświaty i zmniejszenie liczby godzin religii w szkołach, a także inne ważne zagadnienia.
Co dalej z zatrudnionymi w szkołach katechetami?
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, został już wcześniej opatrzony uwagami niektórych organizacji samorządowych. O ile ZPP z uwagi na chęć zachowania wstrzemięźliwości w sprawach światopoglądowych, nie wniósł wcześniejszych uwag, w toku dyskusji podniósł wątpliwości związane z przekwalifikowaniem nauczycieli - katechetów. W opinii Związku, teoretyczne dywagacje na temat nauczycieli religii uczących od przyszłego roku szkolnego innych przedmiotów, nie znajdują pokrycia w realiach. Proces zdobywania przez pedagoga kompetencji do nauczania przedmiotu innego niż dotychczas, nie jest bowiem procesem krótkim. Niektóre propozycje, jak przyuczenie dotychczasowych katechetów do zawodu nauczyciela informatyki czy innych przedmiotów ścisłych, są w przekonaniu Związku propozycjami całkowicie niemożliwymi do zrealizowania w tak krótkim czasie. Uwagę zwrócono na to, że większość planowanych zmian i wdrażanych programów zakłada wejście w życie w terminie późniejszym, stąd pośpiech w realizacji tego przedsięwzięcia budzi obawy.
Projekt został zaopiniowany pozytywnie, z zastrzeżeniami.
Dyskusja o uprawnieniach opiekunów medycznych bez przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego zakłada szereg zmian m.in. w procesie szkolenia opiekunów medycznych. Uwagi ZPP wiążą się z częścią projektu, w której umieszczono uprawnienia, jakimi mieliby dysponować opiekunowie medyczni, a konkretnie z pozbawieniem ich możliwości samodzielnego odpinania wlewu kropelkowego. W opinii Związku jest to działanie niezrozumiałe, ponieważ wprowadzenie takiego zakazu niepotrzebnie wydłuży czas wykonywania odpięcia kroplówki w celu pomocy pacjentowi, a także wprowadzi dodatkowy zamęt wśród członków personelu, których dostępność jest ograniczona. ZPP nie poparł argumentacji przedstawicieli Ministerstwa, zdaniem których zmiana ma służyć realizacji zasad bezpieczeństwa sanitarnego i przepisów epidemicznych. Opiekunowie medyczni mają bowiem prawo do wykonywania licznych podobnie, a nawet bardziej ryzykownych w tym kontekście czynności, jak chociażby pobierania krwi żylnej czy podskórnego podawania leków. Czynność polegająca w gruncie rzeczy na odkręceniu rurki i zabezpieczeniu tego miejsca specjalnym korkiem, nie należy w opinii ZPP do czynności zbyt skomplikowanych, stąd ograniczenie możliwości opiekunów medycznych w tym zakresie wydaje się bezzasadne.
Jak przekazali przedstawiciele MEN, kompetencji opiekuna medycznego nie kształtuje jednak podstawa programowa, lecz ustawa o niektórych zawodach medycznych i rozporządzenie wykonawcze. Stąd przychylono się do propozycji omówienia tego tematu najpierw przez Zespół Zdrowia, zaś dopiero w dalszej kolejności - w ramach Zespołu Edukacji. Na dzień obrad nie wydano opinii.
Finansowanie systemu oświaty i inne sprawy różne pod lupą samorządów
W części obrad poświęconej sprawom różnym, szczególnie dużo uwagi z wniosku Unii Metropolii Polskich poświęcono systemowi finansowania oświaty od 2025 roku. Przedmiotem zmian jest dzielenie subwencji w oparciu o dane Systemu Informacji Oświatowej dotyczące stanu na dzień 15 maja poprzedniego roku szkolnego, nie zaś 30 września roku nowego jak do tej pory. Taka zmiana może nastręczyć wiele trudności w wydatkowaniu subwencji szkołom, do których uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami - jak dzieci i młodzież w spektrum autyzmu czy z Zespołem Aspergera. Jak wynika z przepisów, część subwencji ogólnej udzielana na takich uczniów, może zostać przeznaczona wyłącznie na realizowanie ich potrzeb i niemożliwym jest przesunięcie uzyskanych z tego tytułu pieniędzy na inny cel. Problem pojawi się wtedy, gdy w kolejnym roku szkolnym liczba takich uczniów ulegnie zmianie i kwota przeznaczona w oparciu o dane z maja poprzedniego roku szkolnego nie będą odzwierciedlać rzeczywistych potrzeb danej placówki.
Wątpliwości zgłoszone przez przedstawicielkę ZPP wiązały się z tym, czy samorządy będą mogły się spodziewać środków w takim kształcie jak te przedstawione w załączniku do oceny skutków regulacji pierwszego projektu zmiany ustawy o dochodach j.s.t. Przedstawiciel resortu udzielił odpowiedzi twierdzącej, dodając że wszelkie dane były pozyskiwane w oparciu o SIO i informacje GUS.
Z wniosku Związku Miast Polskich zgłoszonego na poprzednich obradach, zespół pochylił się również nad zmianami dotyczącymi uprawnień kuratorów oświaty. Pytania wiązały się głównie z procedurami likwidacji czy przekształcania szkół, których realizacja wymaga wyrażenia przez kuratora odpowiedniej opinii. Sieci szkół chcą, aby tego typu deklaracje organów nadzoru pedagogicznego nie były opiniami wiążącymi, lecz aby w całości uwarunkowań szerzej uwzględniać rolę społeczeństwa obywatelskiego, a także stopniowe obejmowanie polskiego systemu edukacji przez niż demograficzny.
Podczas październikowego posiedzenia zespołu przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udzieliła także informacji odnośnie zorganizowania spotkania z zainteresowanymi reprezentantami strony samorządowej w przedmiocie zmiany ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Spotkanie to miałoby odbyć się w terminie późniejszym, który zostanie podany przypuszczalnie na początku listopada.