Ministerstwo Sprawiedliwości przysłało do opinii projekt rozporządzenia dotyczącego sposobu udzielania i dokumentowania nieodpłatnej pomocy prawnej. Rozporządzenie określa sposób udzielania pomocy prawnej w tym najważniejsze z punktu widzenia powiatu wymogi dotyczące lokalu oraz zakresu zbiorczej informacji, którą przekazuje starosta Ministrowi Sprawiedliwości.
Lokal musi zapewniać dostęp do sieci energetycznej, telefonicznej, teleinformatycznej, właściwe warunki oczekiwania osób ubiegających się o uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz wyodrębnione pomieszczenie umożliwiającego zachowanie dyskrecji przy udzielaniu pomocy.
Wymogi nie są wygórowane i zapewniają jednocześnie pewien minimalny standard, który ma zapewnić komfort pracy i komfort dla klientów biura. Jednocześnie należy pamiętać, że miejsce nieodpłatnej pomocy prawnej będzie świadczyło o danym samorządzie i stanowiło jego wizytówkę.
W pomieszczeniach dla osób oczekujących porady należy wywiesić informację o zasadach pomocy prawnej, osobach uprawnionych do jej otrzymania, a także o wszystkich miejscach, w których na terenie danego powiatu realizowane jest to zadanie.
Jeśli chodzi o sprawozdanie, do którego raz w roku zobligowany jest starosta musi zawierać:
- liczbę osób, którym udzielono nieodpłatnej pomocy prawnej,
- zestawienia sposobu udokumentowania uprawnienia do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej,
- zestawienia dziedzin prawa, których dotyczyły udzielone porady prawne,
- zestawienia form, w jakich nieodpłatna pomoc prawna została udzielona,
- zestawienia czasu udzielenia poszczególnych porad prawnych,
- zestawienia danych statystycznych dotyczących osób,
- zwięzłe omówienie uwag, które pojawiały się w kartach,
- informację o wysokości środków finansowych przeznaczonych na ten cel.
Omawiane rozporządzenie będzie przedmiotem pracy zespołu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.