Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zgromadzenie ogólne ZMP: art. 243 ufp tematem przewodnim

Zgromadzenie ogólne ZMP: art. 243 ufp tematem przewodnim fotolia.pl

Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich przyjęło stanowisko, w którym uznało toczącą się obecnie dyskusję nad przyczynami i skutkami wprowadzenia art. 243 ustawy o finansach publicznych za tzw. temat zastępczy, w żadnym stopniu nie przybliżający "do rozwiązania kluczowego dla państwa polskiego problemu uzupełnienia systemowej luki w finansach samorządów, która zburzyła potencjał rozwojowy polskich miast, gmin, powiatów i województw."

 Art. 243 szkodliwy

W opinii przedstawicieli samorządów miejskich, art. 243 w obecnym brzmieniu:

  • wadliwie zalicza różne rodzaje dochodów i przychodów oraz wydatków i rozchodów do poszczególnych kategorii (z punktu widzenia celu wprowadzenia tego przepisu);
  • odmiennie niż w przypadku budżetu państwa, zamiast wprowadzać procedury napraw-cze i inne rozwiązania elastyczne, oznacza działanie drastyczne, nieproporcjonalne do zamierzonego efektu, nawet w przypadku przekroczenia wskaźnika o przysłowiową "złotówkę";
  • może działać w sposób uniemożliwiający uchwalenie budżetu także w jednostce, która nie ma żadnych zobowiązań (co na pewno nie jest zgodne z intencją ustawodawcy);
  • nie uwzględnia postulowanego przez ZMP przed jego wprowadzeniem, odpowiedniego wydłużenia okresu obliczania referencyjnej nadwyżki (co najmniej 7 lat).

Art. 243 niczego nie załatwia, "co najwyżej" spadek inwestycji

Wprowadzenie do ustawy o finansach publicznych art.243, nawet z przewidzianym vacatio legis, miało na celu - wg projektodawcy - ograniczyć poziom zobowiązań JST, uzależniając maksymalny poziom jego obsługi w danym roku od poziomu osiąganej w poprzednich trzech latach nadwyżki operacyjnej. Wadliwa treść tego artykułu powoduje przy tym skutki, które od jakiegoś czasu stanowią treść coraz ostrzejszych debat z udziałem ekspertów, przedstawicieli Regionalnych Izb Obrachunkowych i reprezentantów JST. Tymczasem, jak czytamy w stanowisku, wstępne dane za rok 2013, wskazujące znaczny spadek deficytu JST, spowodowały zapewne zachwyt resortu finansów, który jednak ani słowem nie odniósł się do jednoczesnego silnego spadku wydatków majątkowych, co oznacza osłabienie tempa rozwoju kraju.

Dlatego Związek Miast Polskich po raz kolejny apeluje do podjęcia pilnych prac nad rzetelną diagnozą sytuacji finansowej JST i wprowadzeniem takich zmian systemowych, które zapewnią dalszy rozwój Polski lokalnej i regionalnej i umożliwią wykorzystanie środków z funduszy Unii Europejskiej w perspektywie 2014-2020. Samorządowcy domagają się: podjęcia rzetelnej debaty nad stanem finansów samorządowych i ich naprawą oraz pilnego podjęcia kroków dla zapobieżenia przewidywanych skutków wejścia w życie art. 243 ustawy o finansach publicznych w jego obecnej, nieprzemyślanej formie.

Źródło: zmp.poznan.pl

Niedz., 10 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża