Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Radio samorządowe. Dylematy prawne

Radio samorządowe. Dylematy prawne fotolia.pl

Interpretacja pojęcia publicznej radiofonii musi być adekwatna do regulacji tej ustawy, stąd jest ono właściwe na jej gruncie. Tym samym nie jest tożsame z pojęciem podmiotu realizującego zadania publiczne w rozumieniu innych przepisów, w szczególności odnoszących się do jednostek samorządu terytorialnego. Ograniczenie zawarte w art. 26 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, a sprowadzające się do możliwości funkcjonowania publicznej radiofonii i telewizji wyłącznie w formie jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, nie dotyczy sytuacji gdy spółkę, której zadaniem jest prowadzenie w celu zaspokajanie zapotrzebowania społeczności lokalnej na lokalną informację, promocję powiatu i gmin znajdujących się na jego terenie, edukację i promocję kultury i turystyki lokalnej.

Stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Z kolei po myśli art. 6 ust. 2 tej ustawy jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy do gminy. Z brzmienia przywołanych przepisów wynika domniemanie kompetencji w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej, po stronie gminy. Uzupełnieniem tego domniemania jest katalog spraw należących do zadań własnych gminy zamieszczony w art. 7 ust. 1 powoływanej powyżej ustawy. Jednocześnie katalog ten posiada charakter przykładowy, co związane jest z sygnalizowanym domniemaniem kompetencji po stronie gminy.

Przedstawione powyżej rozważania pozwalają tutejszemu Sądowi uznać, że zakres działania podmiotu objętego zaskarżoną uchwałą mieści się w ramach ustawowo wyznaczonych gminie zadań, jak również nie wykracza poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, co byłoby sprzeczne z treścią art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Dokonując takiej oceny Sąd miał na uwadze potrzebę nowoczesnego podejścia do sposobu realizacji zadań stojących przed jednostką samorządu terytorialnego, a więc wykorzystania dla realizacji pozytywnie ocenianych celów w zgodzie z prawem innych niż dotychczas stosowane w powszechnej praktyce.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 grudnia 2010 r. IV SA/Gl 355/10

Źródło: LexPolonica nr 2615888

Pon., 17 Gr. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel