Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Pomaga w realizacji działań mających na celu podnoszenie standardu dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich, co przekłada się na szybszy rozwój oraz większą konkurencyjność regionów. Tylko w 2023 roku dofinansowanie otrzymało łącznie 1 896 zadań, z czego 1 330 dotyczyło dróg gminnych a 566 powiatowych. Największym beneficjentem programu w ubiegłym roku było województwo kujawsko-pomorskie, które zrealizowało w ramach wsparcia 92 zadania na łączną liczbę 125 kilometrów.
Samorządowcy podkreślają, że powołany na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 roku Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, jest dzisiaj jedynym kompleksowym instrumentem wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez JST. Jak wskazują w stanowisku Konwentu Powiatów Województwa Lubelskiego z 16 grudnia bieżącego roku obecnie brak jest innych źródeł zewnętrznego finansowania inwestycji drogowych, niezbędnych dla poprawy parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej oraz odnoszenia bezpieczeństwa. Ruchu drogowego wszystkich użytkowników dróg.
Jak dużym wsparciem dla samorządowców jest istnienie Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg są dane przedstawione w raporcie za ubiegły rok, który jasno pokazuje, że w ramach zadań realizowano łącznie 2 792 km dróg, z tego 1 328 km dróg gminnych i 1 463 km dróg powiatowych w całej Polsce. Choć wartość dofinansowania jest uzależniona od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego to, jak podkreślają zarządzający nimi, nawet przy minimalnym poziomie dofinansowania w wysokości 50% kosztów realizacji przedsięwzięcia, jest to znaczący zastrzyk finansowy.
Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Lubelskiego Stanisław Grześko w piśmie skierowanym między innymi do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska, wskazując na nieocenione wsparcie dla powiatów i gmin płynące z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla rozwoju regionalnej infrastruktury drogowej, wyraża jednocześnie obawy dotyczące jego przyszłości. Wynikają one z faktu, iż w 2024 roku w województwie lubelskim został przeprowadzony tylko jeden nabór wniosków w ramach programu. Starosta Zamojski zasugerował jednocześnie powrót do częstotliwości naborów z lat 2022-2023.
Zachęcamy do lektury Stanowiska Konwentu Powiatów Województwa Lubelskiego w sprawie utrzymania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.