WSA w Białymstoku: Zakład aktywności zawodowej mimo, że jest zakładem budżetowym wprowadzonym ustawą o rehabilitacji zawodowej i nie jest samodzielną formą prawną - jest organizacyjnie i finansowo wydzieloną jednostką, która po uprzednim spełnieniu określonych warunków, uzyskuje status zakładu aktywizacji zawodowej musi funkcjonować na podstawie ustawy o rehabilitacji, w sposób odmienny od regulacji dotyczących zakładów budżetowych działających na podstawie ustawy o finansach publicznych.
Sprawa dotyczyła wzajemnej relacji przepisów ustawy o finansowcach publicznych oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w przypadku prowadzenia samorządowego zakładu aktywności zawodowej w formie zakładu budżetowego. Wojewoda stwierdził nieważność uchwały rady powiatu zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia samorządowego zakładu budżetowego. Zdaniem organu nadzoru, zagadnienia związane z możliwością wpłacania przez taki zakład nadwyżki środków obrotowych do budżetu powiatu (możliwość taka przewidziana w rozwiązaniach przyjętych w kontrolowanej uchwale) ulega zmianie w przypadku nadania samorządowemu zakładowi budżetowemu, jako jednej z organizacyjnych form jednostek sektora finansów publicznych, statusu zakładu aktywności zawodowej. W ocenie organu nadzoru nadanie takiego statusu przesądza o konieczności stosowania do takich zakładów przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - jako lex specialis w stosunku do ustawy o finansach publicznych. Zgodnie natomiast z art. 31 ust. 4 ww. ustawy, prowadzący zakład aktywności zawodowej przekazuje środki uzyskane z tytułu zwolnień, o których mowa w ust. 1, oraz wpływy z dochodu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej na zakładowy fundusz aktywności.
Sąd administracyjny podzielił ten pogląd.
Wyrok WSA w Białymstoku z 9 marca 2023 r. sygn. II SA/Bk 18/23. Orzeczenie jest prawomocne.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl