W związku z sytuacją powodziową, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wystosowała pismo skierowane do samorządów i przekazane na forum Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dotyczy ono stosowania trybów udzielenia zamówienia, które pozwalają na szybką reakcję w razie takich zdarzeń.
„Na gruncie przepisów ustawy Pzp, w sytuacji, w której w danej chwili występuje zdarzenie, takie jak powódź i z tego względu istnieje potrzeba natychmiastowej realizacji zamówień niezbędnych do zapobieżenia, ograniczenia lub natychmiastowego usunięcia jej skutków (np. zakupy na akcję ratowniczą, wykonanie prac umożliwiających jedyny dojazd do miejscowości, prace porządkowe mające na celu zapobieżenie epidemiom itp.), wówczas, zasadniczo, możliwe będzie skorzystanie z dyspozycji art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (art. 305 pkt 1 ustawy Pzp dla postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne) i realizacja zamówienia z wolnej ręki. Jeżeli nie istnieje konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, lecz występuje sytuacja, która uzasadnia pilną potrzebę udzielenia zamówienia, wówczas zamawiający może, stosownie do treści art. 209 ust. 1 ustawy Pzp (art. 301 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp dla postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne), zastosować tryb negocjacji bez ogłoszenia” – można przeczytać w stanowisku wysłanym do KWRiST oraz zamieszczonym na stronie UZP.
Jak jednak podkreślono, w sytuacji, w której zaistniała niespodziewana, nagła sytuacja losowa i niespodziewana, a której rozmiar był trudny do przewidzenia, tryby niekonkurencyjne nie mogą być wykorzystywane do zakupu produktów, usług lub robót budowlanych, których potrzeba zamówienia nie jest pilna, ani w stosunku do których nie zachodzi konieczność natychmiastowego ich nabycia.
Pełną treść opinii zamieszczamy pod naszym artykułem (plik w formacie PDF). Zachęcamy do zapoznania się z nią i ewentualnego wykorzystania.