Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowało zaktualizowany „Zbiór wyjaśnień wybranych przepisów z ustawy dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r.”. Publikacja podzielona jest na trzy rozdziały: pierwszy zawiera tekst ustawy, drugi to wyjaśnienia do specustawy funduszowej, a w trzecim znajdują się wyjaśnienia związane ze stosowaniem tej ustawy.
W publikacji poruszone zostały m.in. następujące zagadnienia:
- jaka jest relacja specustawy funduszowej do ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych?
- jakie podmioty i stany faktyczne są objęte zakresem stosowania specustawy funduszowej i w jakich ramach czasowych?
- „Skutek wystąpienia COVID-19” oraz „negatywny wpływ wystąpienia COVID-19” – jak należy rozumieć te pojęcia?
- czy zawieszenie lub częściowe zawieszenie wytycznych może dotyczyć tylko projektów mających na celu przeciwdziałanie skutkom wystąpienia COVID-19?
- jak korygować wydatki w przypadku gdy nieprawidłowość indywidualna jest bezpośrednim skutkiem wystąpienia COVID-19?
- jak kwalifikować wydatki poniesione w ramach projektów EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. w Polsce?
- czy można wprowadzić zmiany związane z wydłużeniem terminów dla poszczególnych czynności w procesie ubiegania się o dofinansowanie w ramach konkursów trwających w dniu wejścia w życie specustawy funduszowej?
- czy istnieje możliwość wydłużenia terminów realizacji projektów w związku z wystąpieniem COVID-19 w kontekście przepisu art. 52a ustawy wdrożeniowej?
- czy w kontekście art. 13 ust. 1 pkt 1 specustawy funduszowej wydłużenie terminu składania wniosków o płatność wydłuża automatycznie termin na wydatkowanie środków?
- czy przedłużone będą terminy zakończenia realizacji projektów, dla których termin realizacji został przedłużony na skutek zawarcia aneksu po dniu 31 stycznia 2020 r., ale przed wejściem w życie specustawy, w związku z tym, że art. 13 ust. 1 pkt 2 specustawy – zgodnie z art. 35 – wszedł w życie z mocą od 1 lutego 2020 r.?
- czy na skutek art. 13 ust. 1 pkt 2 specustawy funduszowej terminy wszystkich projektów są „automatycznie” wydłużane, nawet jeśli ich realizacja nie jest w tym momencie zagrożona (np. zaplanowane są na lata 2021-2022) oraz czy automatyczne wydłużenie terminu dotyczy również projektów, które zakończyły się przed wejściem w życie ustawy i zrealizowały zakładane cele, a jednocześnie beneficjent nie chce skorzystać z możliwości wcześniejszego zakończenia realizacji projektu, o którym mowa w art. 13 ust. 3 specustawy?
- jakie szczególne rozwiązania w procedurze odwoławczej wprowadza specustawa funduszowa?
- jakie są zasady udzielania pomocy publicznej na podstawie rozporządzeń „antycovidowych”?
Z treścią „Zbioru wyjaśnień…” można się zapoznać tutaj.
Źródło: www.pois.gov.pl