Jak informuje resort inwestycji i rozwoju, Komisja Europejska wraz z Agencją Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci ogłosiła, że planuje kolejny nabór wniosków w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – Transport Blending Facility. Szacunkowy budżet konkursu wynosi 198 mln euro. Ogłoszenie naboru wniosków o dofinansowanie powinno nastąpić w lipcu tego roku. Pierwsze wnioski będzie można składać w grudniu 2019 roku, aż do wyczerpania zaplanowanej puli (lub do marca 2021 roku, w trybie kwartalnym).
Obszary wsparcia
CEF Transport Blending Facility będzie wspierał dwa obszary:
- rozwój paliw alternatywnych
- rozwój Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS)
CEF Blending Facility jest instrumentem umożliwiającym specyficzny montaż finansowy zakładający udział na poziomie projektu środków bezzwrotnych (unijna dotacja z CEF) oraz środków zwrotnych, pochodzących z akredytowanych przez Komisję Europejską instytucji finansowych. Wsparcie CEF z Blending Facility będzie kierowane do projektów posiadających ograniczoną rentowność finansową, ale mających potencjał przyciągnięcia finansowania rynkowego. Decyzja o udzieleniu dofinansowania CEF będzie oparta na harmonogramie dla projektów gotowych do wdrożenia, czyli projektów inwestycyjnych. O wyborze projektów – poza ich dojrzałością – będzie decydowała kolejność zgłoszeń. Nowa formuła konkursowa nie określa jednej daty końcowej na składanie wniosków o dofinansowanie, dlatego też największe szanse na uzyskanie wsparcia CEF mają projekty, dla których wnioski zostaną przekazane do KE w pierwszej kolejności.
Paliwa alternatywne
W zakresie priorytetu 1 dotyczącego rozwoju paliw alternatywnych wysokość możliwego do uzyskania dofinansowania z CEF Blending Facility przedstawia tabela dostępna tutaj. Warto zaznaczyć, że wsparcie może dotyczyć zarówno infrastruktury, jak i tzw. aktywów ruchomych.
Projekty dotyczące rozwoju paliw alternatywnych powinny być zlokalizowane bezpośrednio na sieci bazowej TEN-T (transeuropejska sieć transportowa) lub maksymalnie w odległości do 10 km od trajektorii tej sieci. Możliwa jest również lokalizacja projektów w miastach (węzłach) sieci bazowej TEN-T ujętych w załączniku nr II.1 i II.2 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Na zasadzie odstępstwa, do 20% planowanego budżetu projektu może być przeznaczone na sfinansowanie robót zlokalizowanych na sieci kompleksowej TEN-T.
Prace związane z pojazdami dotyczącymi wdrożenia paliw alternatywnych są kwalifikowalne pod warunkiem, że są wykorzystywane w ramach sieci TEN-T.
Zgodnie z określonymi przez Komisję Europejską zasadami wysokość wnioskowanego dofinansowania z CEF wynosić będzie co najmniej 1 milion euro. Jednocześnie wartość finansowania zwrotnego dla projektu powinna wynieść 5 milionów euro, a w przypadku pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego 12,5 miliona euro.
Wsparcie dla wnioskodawców
Wnioski aplikacyjne przed przekazaniem do KE muszą zostać zaakceptowane przez Państwo Członkowskie, tj. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Szczegóły dotyczące procesu składania wniosków na szczeblu krajowym zostaną ogłoszone na etapie publikacji przez KE ogłoszenia o naborze wniosków o dofinansowanie CEF. Podmioty zainteresowane udziałem w tym konkursie zapraszamy do kontaktu roboczego z pracownikami Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju – mail kontaktowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Źródło: www.gov.pl/inwestycje-rozwoj/