Zmiana terminu lub miejsca składania ofert stanowi zmianę istotnego składnika SIWZ (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia), co wynika z art. 36 ust. 1 pkt 11, a zarazem prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu (art. 38 ust. 4a ustawy p.z.p.).
Wymóg ustawowy jest sformułowany w sposób jasny, a jego naruszenie stanowi niewątpliwie naruszenie jednego z istotnych elementów procedury wyłaniania wykonawcy. Publikowanie ogłoszeń o zamówieniach publicznych jest jedną z podstawowych gwarancji zachowania jawności i przejrzystości systemu zamówień publicznych.
Przepis art. 40 ust. 6 pkt 2 ustawy p.z.p. stanowi, że ogłoszenie o zamówieniu, odpowiednio zamieszczone lub publikowane w miejscu publicznym dostępnym w siedzibie zamawiającego na stronie internetowej, o której mowa w ust. 1,w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim lub w inny sposób; nie może zawierać informacji innych niż zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych, a w przypadku, o którym mowa w ust. 3, innych niż przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (UOPWE).
Jak wyżej wskazano w istocie bezspornym jest, że niedokonanie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych stanowiło naruszenia art. 38 ust. 4a ustawy p.z.p. W tej sytuacji bezpodstawne są również zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 4a ustawy prawo zamówień publicznych.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 stycznia 2017 r. (II GSK 1459/15).
Źródło: CBOSA