Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Małopolska i Podkarpacie wspólnie w sprawie ustawy o działalności leczniczej

Małopolska i Podkarpacie wspólnie w sprawie ustawy o działalności leczniczej fotolia.pl

Podczas odbywającego się w dniu 21 czerwca br. wspólnego Konwentu Starostów Województwa Małopolskiego i Podkarpackiego, obecni na posiedzeniu samorządowcy przyjęli stanowisko w sprawie interpretacji art. 54 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.).

W przedmiotowym stanowisku czytamy:

"1 lipca 2011 roku weszła w życie ustawa o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.). Wprowadziła ona istotne zmiany w systemie ochrony zdrowia w Polsce. Wyrażają się one już w samej terminologii. Znika mianowicie pojęcie „zakładu opieki zdrowotnej”, a w jego miejsce pojawia się nowa instytucja – „podmiot leczniczy”.

Zgodnie z art. 206 cyt. ustawy: „Podmioty prowadzące zakłady opieki zdrowotnej w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują swoją działalność,[…] do przepisów ustawy w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.” W ślad za tym zapisem konieczne jest dostosowanie aktów organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego. Bardzo istotne znaczenie wśród tych przepisów mają m.in. zasady gospodarowania mieniem przez zakład ustalane przez organ tworzący w oparciu o delegację art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Art. 54 ustawy o działalności leczniczej:

  1. „Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz majątkiem własnym (otrzymanym lub zakupionym)”.
  2. „Zbycie aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddanie go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie może nastąpić wyłącznie na zasadach określonych przez podmiot tworzący”.
  3. „Zasady, o których mowa w ust. 2, polegają w szczególności na ustanowieniu wymogu uzyskania zgody podmiotu tworzącego na zbycie, wydzierżawienie, wynajęcie, oddanie w użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych” (zgoda Rady Powiatu).

Zapisem ust. 3 wprowadzono rozwiązanie, które sugeruje wprost, że zasady ustalone przez podmiot tworzący sprowadzają się do wymogu uzyskania jego indywidualnej zgody. Zapisy te skutkują całkowitym brakiem samodzielności w podejmowaniu decyzji w zakresie zbycia, wydzierżawienia, wynajęcia, oddania w użytkowanie oraz użyczenia aktywów trwałych. Następuje ograniczenie a wręcz niemożliwość podjęcia szybkiej decyzji w sprawach niecierpiących zwłoki bez wcześniejszego ustalenia terminów posiedzeń Rad Powiatu.

Zgodnie z informacją uzyskaną telefonicznie z Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia wynika, iż ustawa o działalności leczniczej ma zapisy ogólne i przy ustanawianiu zasad można korzystać z przepisów prawa lokalnego tj. ustawy o samorządzie powiatowym, statutu powiatu.

W związku z powyższym niezbędne wydaje się zinterpretowanie zapisu art. 54 ustawy o działalności leczniczej tak by wątpliwości w tej materii zostały wyjaśnione. Czy zasadnym jest poddawanie każdej ze spraw dotyczących zbycia aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddanie go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie pod obrady Rad Powiatu w celu uzyskania ich zgody?

/-/ Jacek Pająk, Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Małopolskiego
/-/ Józef Michalik, Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Podkarpackiego" 

Pt., 29 Czrw. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka