Jednym z podstawowych celów ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz działań realizowanych przez Centrum Systemów Informacyjnych w Ochronie Zdrowia w ramach projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest stworzenie warunków do wdrożenia usług e-Zdrowia jak również podniesienie jakości informacji strategicznej i operacyjnej w ochronie zdrowia. Kluczową kwestią w tym zakresie jest usprawnienie funkcjonowania podmiotowych rejestrów medycznych, tj. rejestrów obejmujących podmioty prowadzące określoną działalność związaną z ochroną zdrowia, podmioty uczestniczące w ochronie zdrowia, a także wybrane zdarzenia związane z ochroną zdrowia.
Podstawowym działaniem w tym zakresie było wypracowanie dokumentu „Architektura referencyjna rejestru medycznego oraz specyfikacja jednolitego zestawu usług medycznych rejestrów podmiotowych". Prace nad dokumentem zakończone zostały w marcu 2011 r. W pracach brali udział gestorzy poszczególnych rejestrów, organizowany był szereg warsztatów tematycznych. Celem dokumentu było określenie uniwersalnych wymagań dla rejestrów, które usprawnią proces ich dostosowywania i za-pewnią spójność dostosowanych rejestrów z wymaganiami. W ramach architektury referencyjnej, określono m.in.: wymagania i standardy dla podmiotowych rejestrów medycznych; logiczny model danych i procesów; wytyczne dotyczące interoperacyjności systemów rejestrów i jej testowania; wytyczne dotyczące modelu aplikacji dla podmioto-wych rejestrów medycznych; wytyczne dotyczące jednolitego zestawu usług medycznych rejestrów podmiotowych.
Kolejnym działaniem dotyczącym rejestrów jest budowa w ramach Projektu P2, Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych, o której mowa w art. 6 ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Jest to platforma informatyczna umożliwiająca integrację i udostępnienie uprawnionym podmiotom w sektorze ochrony zdrowia usług z zakresu e-administracji dotyczących podmiotowych rejestrów me-dycznych. Podstawowymi usługami udostępnianymi za pomocą Platformy P2 jest umożliwienie rejestracji, aktualizacji danych oraz pobierania wypisów drogą elektroniczną, umożliwienie wykorzystania podpisu elektronicznego, wsparcie informatyczne obsługi procesów bizneso-wych po stronie gestora rejestru oraz zapewnienie elektronicznej archiwizacji danych.
Platforma P2 jest uniwersalnym narzędziem informa-tycznym służącym do obsługi i utrzymania rejestrów. Integracja rejestrów z Platformą P2 możliwa jest na dwa sposoby:
- integracja danego rejestru prowadzonego w postaci elektronicznej zgodnej z architekturą referencyjną reje-stru medycznego za pomocą usług sieciowych;
- osadzenie danego rejestru w całości na Platformie P2 i wykorzystanie zaimplementowanych tam mechani-zmów do obsługi procesów biznesowych (np. work-flow).
W toku prac projektowych zdiagnozowano następujące - kluczowe oraz wspierające - rejestry podmiotowe, które z wykorzystaniem środków projektowych P1 oraz P2 zin-tegrowane zostaną z Platformą P2. Sposób integracji każ-dorazowo podlegać będzie konsultacji z gestorem.
W chwili obecnej trwają prace z Urzędem Rejestracji Pro-duktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych nad integracją z Platformą P2 prowadzonych przez Urząd rejestrów. Planowane jest, że będą to pierwsze rejestry zintegrowane z Platformą P2 i świadczące usługi za jej pomocą począwszy od IV kwartału 2012 r. . Realizacja prac integracyjnych kolejnych rejestrów planowana jest w okresie czerwiec 2012 r. – wrzesień 2014 r.
Kwestią kluczową w tym zakresie jest jakość danych zawar-tych w rejestrach podmiotowych. Na bazie ww. rejestrów podmiotowych funkcjonować będą: Centralny Wykaz Usługobiorców, Centralnych Wykaz Usługodawców oraz Centralny Wykaz Pracowników Medycznych, o których mowa w ustawie o systemie informacji w ochronie zdro-wia, jako obsługujące System Informacji Medycznej.
Źródło: Biuletyn informacyjny CSIOZ, wydanie trzecie, autor: Dr n. med. Leszek Sikorski